Thursday, May 20, 2010

Jongo

Menjuehkan moncong molot ke arah orang, tu le maksud jongo. Dalam kontek ayat: Dan menjongokan kepade abangnye Tan kerane getikkan abangnye yang suke berleter. Orang kampong kalo nengok nama Dan dan Tan tu tau le deme sapekan. Abangnye otai kampong Boye manekale Dan dah jadi otai Bangi, KL. Tapi deme tak le berjongo macam yang aku kate. Cume waktu ni teringat kat denye. Yang rajin menjongo ni kat kampong aku mase kecik dulu anak Pak Man: Reha, Na , Mah. Ate kalo denye jalan kat kampong ade le ketige-tigenye. Kalo kome cuit sorang yang datang ke tige-tigenye. Punye le kuat kesatuan ahli keluarge denye.


Kalo sekarang ni mane le ade dah buat koje jongo-jongo ni melenkan bebudak. Tapi ade juge anok murid awok yang berani jongo-jongo ni. Tapi tak le rame, ade le moh seko due. Ate manusie kan, tentu le memacam ragamnye. Kalo nak tengok bab jongo-jongo ni , pegi sekolah rendah,memang selalu le kes jongo-jongo ni.


Tapi bab jongo ni ade seeko binatang yang rajin beno koje menjongo ni. Ade ke sesiape yang tau. Ye le dah dok kat pekan mane nak jumpe spesis ni. Awok orang kampong, jadi spesis ni nyemedang jumpe. Mase kecik dulu yang memole awok nengok spesis ni ialah kepunyaan arwah Cu Taib. Tapi tak lame , yang awok jumpe lame bele spesisi ni kat kampong ialah Che Hamid. Ish tak tau dek denye orang kampong kalo tulis Che Hamid ni. Mau tak mau awok kene tulis lengkap juge iaitu orang kampong panggel Che Hamid Matah. Ape bende yang patah dak le awok tau, cume awok dengo deme panggel gitu.


Haa ape diee spesisnye. Kambeng ke, anjeng ke, kobo ke, arenab ke. Make awok berikan lah jawapannye iaitu Berok. Amacam ade tak berok menjongo.

Tak la berapa jongo, ade le sikit

2 comments:

Hanz_Azdi said...

melopong, nganga mulut tu same le kot yek? juih cam mane pulak?

Sharouk said...

Jongo ni atas dasar kmarah.
Juih lebih kepada sindir.
Melopong pulak mulut ternganga kerana hampa atau amat hairan.