Sunday, May 9, 2010

Seko ( e pepet)


Kene bagi saspen dulu maksud seko ni, taktik, kale tak deme tak mau khatam posting awok hari ni kan. Taktik kewartawanan blogger kan. Kemarin melatih bola takero sambil koku kelab sepak takero (2 dalam 1). Bola cek egu Hazizul dah kene seko sebiji, tau pulak denye rembat yang baru, tak nak lak denye bola lame. Sepanjang hidup awok kesah menyeko yang keluarge awok tekene , mase awok kecik je. Tapi tak le beso sangat tapi yang penting kali pertame kene seko. Yang denye seko tu pulak hanye mutan, manjat mutan belah malam tentu hogeh punye pokok tu. Ate kume dengo le, dah tu kami suluh hale kat pokok tu. Tojun denye tu dan tuahs tak nunggu dah. Tapi boleh pakat gelak denye lari jadi keme tau le sape deme.


Tu seko yang kecik-kecik banyak le dengan seknike bende dari jam , selipa, kasut kulit, seluo pendek sukan, kain basah. Tapi bab menyeko jam awok bengan juge, bukan le tare mane mahe jam tu. Tapi dah orang tue belikan awok jage le kan. Tak ape le gitu, tapi yang awok rase lagi rase tak kene tu pase mase denye curi tu keme tengah solat jumaat kat Mesejid Negeri Ipoh. Dulu bebudak SM teknik, Persiaran Brash Ipoh solat Jumaat kami pi kat situ le naik bas. Yang seko tu yang tak pi solat jumaat le, boleh dikopak locker awok dan yang hilang jam tu je le. Senyampang awok bawok duit kulu kelo. kalo tingge hari tu mau habis kene seko , tentunye.


Kes seko yang awok ingat pase romah sewe awok kene pecah bahagian bilik ayo dan ade le moh RM300 rengget je. Awok pun bukan banyak duit lagipun tak maen le simpan kat umah kan.

Awok pi KL tido 2 malam balek dari Kl tu le nampak romah kene kopak kat bahagian bilik ayo. Deme kopak kat situ pase dinding tu pun dah reput bante dek ane-ane. Yang biasenye dengo kesah romah orang je kene seko. Tu awok tak pecaye deme kate negare Malaysia aman dan makmur. Cis kalo makmor tentu tak rame romah kene seko, dan tentu aman je kite nak tido belah malam. Ni seknike kunci kene kunci seknike ayat kene recite baru rase yakin nak tido.


Agaknye kalo bele hantu raye pun elok kot , yo denye jage romah kite, tak berani sape pun nyeko romah kite. Nyeling dek hantu raye tu tuahs le denye yang perange macam setan tu. Orang seko barang baek ke, layakkan awok pangge setan kan. Yang mengkome terase tu ngape kome kuat nyeko ke?. Ate kalo ijak buat koje nyeko ape ke he kome nak terase kan kan.


Tapi yang awok heran pase enjen kape tobang kene seko, tere beno le denye yang buat koje tu.


Seko = rembat curi, ambil

4 comments:

DropShot said...

Seko ni diimport dek oghang kuale dari UK ke "SCORE" , ke kebetulan je bunyinye same
Satu lagi nak tanye, denye dan senyampang tu ape?.... perkataan lain tu awok bulehle ngagok maknenye.

Sharouk said...

Denye tu samada dia atau mereka.
Senyampang tu macam kebetulan.

Aku Seorang Hamba ALLAH said...

hahha...saya ni x la berapa reti tntang bhas Malaysia yg sebenarnya..tu yg BM pun truk..jd ckgu bleh ajr sy..

Hanz_Azdi said...

Seko yop seko...maen yo bebeno...kite boleh seko kite boleh menang...kot kaloh pun adat le permainan...ape pun jangan sampe kite tumpo..hehehe

a ah tok moyang kite memande aje pajok perkataan 'SEKO' drp kerajaan JW BITCH dedulu ni DropShot...dengo kabo 199 tahun tempoh pajakannye..entoh le...teman silap dengor ke ape...ape pun jangan caye ape teman kabo ni..guro (gurau) je ni...hehehe