Wednesday, May 5, 2010

Peleot (bace sengo sikit, lagi real)


Biasenye loghat kite hari ni di satukan dengan imbuhan ter menjadi terpeleot. Kalo ahli sokan tak ponah terpeleot, itu kare hande bebeno le jage dirinye. Sebab setau awok kalo maen je memang mudah beno kite terpeleot. Tak payah maen, mun kalu jejalan pun mau terpeleot kaki kite. Bukan susah nak terpeleot, terpijak batu kecil dan kite hilang kestabilan pun kite boleh terpeleot.


Yang awok selalu gune terpeleot ni dalam 2 situasi. Situasi yang pertame bile kaki atau tangan kite tergeliat. Manekale situasi yang kedue ialah ketika kite menggunekan sesuatu barang dalam menjalankan kerje kite. Tapi barang itu bengkok, pun kite gune kate terpeleot juge.


Semalam maen badmintn dengan geng lame SMKSTAr. Hari ti hari non stop awok. Jadi mase maen badminton malam tu nyemedang rase nak terpeleot, rase aje le. Tapi ijak le awok terpeleot pun, Alhamdulillah. kaki awok terpeleot yang pertame ialah mase awok darjah 2, iaitu tahun 1970. Mase tu belah petang awok maen bole dengan orang mude kat padang come SK Menora. Tetengah maen awok belage kaki dengan seorang budak mude mase tu le bername Be ( e taling). Bayangkan le budak umo 8 tahun belage kaki dengan budak sekolah menengah, maunye tak terpeleot. Balik tu dipimpin oleh Derus anak arwah Nyah Mamud. Kale tak mau toyak awok , jalan sesorang. Bepimpin dari SKMenora sampe le ke Kg Boye (yang tau ce kome bayangkan). Lepahs tu ade je terpeleotnye kaki awok ni. Orang kg kate ade redatnye sampe le ni. Itu bab men , belum bab naik moto, naek basika , manjat pokok, berambat dalam romah. Ish mase kecik buahs juge le awok ni, tapi buahs bukan jahat, buahs he awok je.


Kalo sedang buat koje denga alt pun kite akan jumpe kes terpeleot ni. Taya pecah, tentu le kene congke tayarnye agar dapat diganti beladanye. Ate kite congke le dengan ape yang ade. Sila alat yang murah mau terpeleot juge bende yang kite gune untuk menyongke taya tu. Mase kecik dulu kekadang ade juge jahit sendiri bebaju yang koyak. Bile doh beso mole le nak pake seluo jin, Ate seluo ji le katekan, jahit dengan jarum mau terpeleot jarum jahit seluo jin. Itu bari seluo jin, mun kalu seluo setan, gamaknye lagi terok kot. Kalo dah terpeleot seknike bende yang kite nak gune, memang tak berbaloi baloi le kite. Kalo pasokan Piale Tomes ssprang kakinye terpeleot, ate mane rope nak maen lawan pasokan hande, Kene le ganti denye yang terpeleot tu.

6 comments:

Hanz_Azdi said...

terseliuh? terkehel? tepeleot? tekolap?

Sharouk said...

Adek beradek berato datok nye juge Hanz Asdi

Sharouk said...

Tekolap sedAP SIKIT bunyinye

DropShot said...

satu lagi, tepelecok

Hanz_Azdi said...

a ah le DropShot.. tepelecok.. ape teman tak teringat tu..isshhh..biase gune tekolap le...tekehe (skimanya terkehel) pun ye jugak.

Sharouk said...

Dasat kite perbincangan pro, hinge tahapa makam tinggi loghat perak ni.