Tuesday, May 11, 2010

Senyampang


Nanti ko orang ingat senapang gampang, ate gabungan dua perkataan. Kebetulan nak up date blog hari ni dengann perkataan senyampang. Tadi aku buka blog aku tengok komen dari dropshot.blogspot.com. Denye menanyakan maksud denye dan senyampang. Awok jawab ikut ape yang awok faham le. Kalo mengkome tahu tolong le awok yak. Dah le awok jawab dalam komen tu. Tapi tak puahs ati tak posting loghat senyampang ni.




Senyampang awok dah posting ni moh le kite ngesahkan bab senyampang ni. Terus le kite bagi makne dulu. Senyampang maksudnye ialah kebetulan. Senyampang awok nengok TV tadi awok pun ngelih le Piala Thomas. Awok rase Malaysia patut buat sesuatu dan patut lebih berani mempertaruhkan pelapis muda. Sebab awok nengokkan anak mate beberape pemain Piala Thomas ni awok nengok tiada di matenye pandangan seorang juara. Yang awok tengok permainan seadenye. Senyampang dah kalah dengan Jepun ni elok le di buang kuda tua tu. baek le bagi orang mude mewakili Malaysia. Usah le harap denye doh, tak lare mane denye tu.




Badminton ni belambak yang tere kat Malaysia ni, tapi tak ade kejohanan yang betul-betul boleh membangunkan semangat juang pemain badminton di Malaysia ni. Yang awok tahu pemain badminton ni hanye dipilih dari kalangan pemain sekolah yang terpilih dari kejohanan anjuran MSSD, MSSN dan sewaktu dengannye. Tapi kale pertandingan di peringkat daerah macam bolasepak tu tak mandang pun. Badminton kita hebat dulu, bola kita hebat dulu, sepaktakraw kita hebat dulu. Tapi la ni semuanye leboh. Pase awok tengok semangat akar umbi tu tak dibangun. Semua mahu ambek jalan mudah. Pilih aje yang dah di asah dek sekolah. Kerajaan nak usahe sendiri mengkhusus pade itu, awok tak le berape nak nampak. Senyampang ade usahe pehak sekolah kale tak dah lame pupus bakat-bakat Malaysia ni.




Senyampang dah gebang bab sokan ni. Awok rase pehak pengurusan sokan-sokan tertentu yang tak berape nak berkembang tu, baek le sedo diri, bawok-bawok le berundo. Tak lare mane kome dah. Bagi le can orang laen pulak bangunkan sokan tu. Mane le tau untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Nak harapkan mengkome tak nampak-nampak pun. Contohi pembangunan awe sokan Squash, tapi la ni pun awok dah mole riso sebab ade orang-orang tertentu yang dah nyeling kat squash pase nak numpang tui. Nape kome ke?