Saturday, May 8, 2010

Ogeh


Kalo pokok betik ke pokok menie ke boleh le maen ogeh-ogeh. Mun kalu pokok doyan, kalo diogeh kalo mampu pun cari naahs je. Ate kalo ogeh pokok doyan, buatnye luruh kan kene timpe ataks kepale kan naye. Ogeh pokok betik pun pokok tu rendah kalo kene timpe pun tak ape bukan kepale yang pecah tapi buah betik yang pecah kan, Mun kalu buah doyan, ce mengkome bayangkan dengan kerahsnye dengan durinye, ish terpongo kepale di buatnye.


Kalo membace dalam kontek ni rasenye semua terus faham ape maknenye ogeh kan. Mun tak tahu juge , kene le awok bagi tahu, ogeh tu maksudnye goyang atau goncang. Agaknye le kalu kalo Goyang Inul tu boleh tuko kot Ogeh Inul kot. Mase awok kecik bahkan sampe le sekarang ni kalo keluarge nak mamam menie awok le kene manjat pokok tu. Tak serik lagi jatoh pokok langsat tu gamaknye. Tapi badan dah makin berat , walo pun dah tinggi tapi pokok menie tu pun makin beso dan tue. Jadi bile nak manjat ke hujung dahan tu awok gayat beno juge rasenye. Sementelah dah merase tergolek ke bawak pokok langsat hari tu. Jadi jalan mudah awok nak dapat semue buah tu gune galah. Bile dah lengoh dan kaki pun mule ngeto, humban galah mule le ogeh dahan tu. Buah menie awok ni beso dari buah menie kampong biase. Mau beso telo ayam kampong kot.


Kalo dalam kelahs yang awok ngajo, awok tak bagi can yang malahs ngajo ato bebudak yang ngantok. Tentu awok suroh kawan denye ogeh punye. Kalo ogeh pun tak makan awok pun sampe le buat ape yang patut, bio denye bangun.


Nyambung bab manjat tadi, kalo manjat pokok mutan ke langsat ke, kene mannjat pepelan, tak boleh ogeh kuat beno. Kalo dah berogeh pokok tu naye le, habihs kite kerumun dek kongge, ke semut ke. Tapi orang kampong ade beri petue, kalo serangge tu kerumun, biokan aje, apoh tak hajap kan. Jangan di tenyeh yang mengetit kite tu. Die test je, kalo kite tak hajap lepahs tu kongge ke semut ke pun tak syio ngetit kite. Tapi awok kalo sikit awok tahan le , mun kalu banyok awok tuahs le. Sesikit kalo die ngetit awok tonyohkan balik. Kalu die numpang lalu je awok bio juge.

2 comments:

Hanz_Azdi said...

Ogeh ye? oohh..tapi kan ronggahs ato ronggeh bukan bende same ke?

sharouk said...

Ronggah kuat lagi dari ogeh.