Friday, April 30, 2010

Kopahs


Sekarang susoh orang nak gune perkatean kopahs ni. Ate nak gune macammane, sekarang ape payoh pake kopash-kopahs. Teke teki: Tekan tepi tengah pusing. Ha jawab, jawab jangan tak jawab. Jawapan yang same tapi soklannye laen: Tarik kanan die ngeleng, tarik kiri die laju. ha a pae die? Pase ade bende tu le yang kite tak payoh kopash lagi dah.


Kale badan orang tu sehat, lepahs minum nyangat mesti peloh punye, ate jenoh le kene kopahs. Tapi tu dulu kale sekarang ni kene gune jawapan teka teki le. Dah tau ke jawapannye. Rasenye tau dahkan iatu; kipas. Itu satu bab kipas tu orang pangge kopahs. Tapi kopahs ni bukan terhad bab tu je tapi, kopahs juge ade bab laen. Mesenye kite dudok atahs tanah ke, pasho ke, sembe ke, bile bangun tentu kite kene kopahs pase banyak bende kotor melekat kat seluo ato kain kite. Jenoh juge kene kopahs nye. Tapi mun kalu tungo ke, mempirahs ke, dah mengokak kat anu tu dah tak terkopahs kan. Melainkan gonyoh dengan kapo je kot.


Tu dedulu orang kelebun pake kain buat tutup kepale. Buat ape denye bawok kalo menyusohkan denye kan. Tentu ade gunenye denye bawok kain tu kan. Ate kalo pegi ke ladang ke kebun ke kayo ke, tentu le betembong dengan nyamok. Ate mane rope nak ngalo nyamok melainkan kopahs dengan kain tu. Tu yang pake ilmu biase, tapi kot yang ade ilmu kain cinde (cindai) tentu kopahs nye boleh menghancokan nyamok tu. Ai yang tere ilmu kain cinde kopahs bukan sebarang kopahs. Kopahs nye tentu berisi punye kopahs.


Cerite indonesia dan cerite Kong Fu Cina tentu selalu bawok kesoh pendeko gune kain untuk kopahs orang. Sekali kene kopahs mau nguling di buatnye. Tapi sayang ilmu kopahs mengopahs tu macam dah tak berape nak laku le ni.
Kopahs = kibahs

6 comments:

DropShot said...

Cemane nak nyebotnye
Kopah-sss ke Kopas, ce cite sket

Sharouk said...

Cube mike sebut kipas dalam loghat perak sama le tu. Bunyi h tu kuat lagi dari s.

Sharouk said...
This comment has been removed by the author.
Hanz_Azdi said...

kimbor ato kimbor-kimbor pun boleh kot, yer cek egu? Conoth ayat,

"Cer kimbo kimbo dulu gebo tu sebelum pake. Kot kot ade menatang ulo ke lipan ke..Mane le tahu, naye le mike kene ketip" pesan dek opah Wok nye kpd cucu denye, Melaun bin Musang.

Ko-paH tanpa bunyi sss pun takpe dah..kire SAH dah hukum bunyi huruj ato makraj tu chor DropShot...boleh sebut ko-paH tu kire dah cukup syarat jadi ogh-rang kole ato perak... hehe

tinuj said...

Salam yop,

Kekadang yop, teman ade juge nengo perkataan kopash ditambah imbuhan be didepannye jadi bekopash yang membawa maksud tumpo. Tu dah kighe bahase kaso pede teman le.

Sharouk said...

Ajenye beno weh.