Tuesday, April 20, 2010

Lenge ( e pepet diikuti e taling )


Kalo dah lenge susah kite dibuatnye. Kalo setakat lenge he biase tarak hal punye tapi kalo moh lenge mun kale bawok kete. Memang nak cari maut betui. Tapi kite tu memang ponah lenge punye. Kalu tak lenge bukan manusie namenye. Udah gitu resam manusia. Bayangkan, takkan tak ponah lenge mase solat ke (kale yang solat le yang tak solat tu bukan setakat lenge dah kire lehe dengan dunie tu). Macam le akan menongkat dunie.

Baek lenge baek lehe same je masalahnye kedue-due nye. Tapi kot lehe tu lagi lorat dari lenge. Ish cakap bab ade beze tentang setiap bahse yang awok bincang kat sini awok mule rase nak nyeling Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Ate mane ijaknye, kale le loghat di seantero Mesia digunekan tentu lagi kaye bahase Melayu baru le mantap bahase kite. Ini ijak asyik deme tu nok menggunekan bahse bombastik dari bahase penjajah, ish geram beno awok rase. Dah le susoh awok nok mahamkan bahase bombastik tu. Kale gune bahase yang sesue dengan lidoh kite kan baguhs. Ini ijak doh le tegeliat nyebbut bahase bombastik tu. Jenuh juge pade awe dulu awok ngajo Mat dan Sains dalam bahase orang putih.

Bile nyakap bahase orang putih tu terase beno macam koman beno bahase Melayu. Sedangkan bahase Melayu dah menjangkau disekitar maritim yang berhubung dengan Kerajaan Melayu Melaka dulu. Tu pase orang orang putih jeles kat Melaka tambahan pule Melaka diperintah secare Islam dengan kanun Melakanye. Ish betui ke aku cakap ni wahe cek egu sejarah. Sejarah ni awok lemah tapi kat sekolah baru ni awok kene balun ngajo sejarah, seronok juge, pengalaman baru tu.

Tengok tu cerite bab semangat bahase ni sampe lenge awok nak cerite bab tajuk loghat kite ari ni. Tu le pakar bahase dan pembuat dasar bahase elok le jangan lenge lagi meh kite bangunkan kembali bahase Melayu yang awok rase dah sedikit tercalo dek isu bahase ni. Nasib baek dah menuju ke ase balek dengan kaedah soft landing denye. Harap lepas ni kiteme tak lenge lagi dalam memperjuangkan bahase Melayu demi survival bangse kite dan maruah.

Yang awok riso kalo kite naik kete , datang lenge nye. Awok ponah sekali lenge sampe panjang le tuan punye lori nekan honnye. Nasib baek masih dalam kawalan . Baru nak lehe sikit. Kale lenge sesaat lagi entah le kot dah arwoh dah awok kot. Ye le naik kenderaan ni susoh, tak kite lenge, orang lain yang lenge. Moge disimpangkan dari lenge begitu.

Lenge = lalai, alpa

2 comments:

Hanz_Azdi said...

oh lenge ni sikap yang mesti ade kaitan ato bau-bau bachang sifat cuai, malas, lebeh korang (idak beriye) + buang mase gamoknye...hmmm (teman tengoh pikior maknenye sambe sambe minum petang..sedap jugak kopi-O cicah ngan beskut lenge ni..hehe)

sharpouk said...

bak le sikit biskut lenge tu weh. alahai