Saturday, April 17, 2010

Bongeh


Maaf le lame tak posting bukan pase malahs, tapi awok pegi kerusus Sains Sukan Tahap 2. Tadi nyawab soalannye, oi giler wo, manyak susah wo. Awok setadi juge tapi kali ni awok rase susoh bebeno soalannye, mau kene ngulang awok rase ni. Tobang duit RM250 bayo yurannye.Yang penting ade usahe nak menengkatkan diri kan. Sekurang-kurangnye dah dapat gambaran soalannye macam mane kot-kot kene ngulang le. Harapkan semue doa kan le awok ni yak, kalo lulus awok belanje ais potong, bolehkan.


Yang belalu doh le, meh kite ngelih pulak loghat baru. Ari ni kite eje bebetui, B.O.N.G.E.H bongeh. Nyemedang kite jumpe tebongeh ni. Yang awok tepikio tentang bongeh ni pase rakan sebilik Cikgu Ariffin Penolong Kanan Koku SK Temin Sg Siput mase balik dari sarapan kat restoren Al Habib kami lalu kat pintu bilik kekawan, semuenye tebongeh. Bilik cek egu perempuan pun tebongeh, awok nyeling juge nasib baek tak nampok denye kat dalam tu. Dah le pintu bilik tebongeh, lantaknye denye pun tebongeh kan naye tu.


Tadi awok tetengok cerite bertajuk: Maut kat TV, Tv berape tak petie le awok. Yang awok gelak tu para pelakon tu berlakon nak ensaf kan orang tapi denye tak le menggambokan denye ensaf. Ate mase belakon je rope tu lepahs belakon bongeh le balik. Kan maen mase belakon elok je bertudungnye (aku sebut bertudung bukan menutup aurat yak) tapi dalam mase yang same belakon boleh belakon kat disko lagi tu siap pelok-pelok lagi walopun digelapkan sikit gambo tu. Ye la dah daso pelakon kan. Rasenye yang menengok kot juge yang ensaf kot tapi yang belakon entah le.


Tapi yang awok selalu peratikan bab tebongeh ni, selalu digunekan bile orang kampong pake kain baju tak berape nak jage atau telale mase tido. Kale mase tido kan orang kite selalu make kain . Mun kalu doh tido lesak beno, mane tak tebongeh kain tu, nampok le seknike bende yang tak sepatutnye nampak. Itu tak sengaje tak ape le juge tapi bio le berhati hati, buat anok nampok kan malu kitenye. Lagi le kalo yang muke tak malu bongehkan dengan sengaje , bende yang sepatutnye nampak kat dalam bilik tido dan bilik ayo je. Tapi kat Mesia ni masih le tak bongeh macam tu tapi kut setengoh bongeh , macam doh jadi biase je. Kat pekan tu kalo tak nampok budak perempuan Melayu (Islam kot) rame beno yang pake setengoh bongeh. tak patut, memang tak patut, bile kene r....l, toyak. Repot kat polis, deme pun lagi kuat ngonyennye sampe teserongen deme.


Bongeh = terbuka

2 comments:

Hanz_Azdi said...

tebongeh ade kene mengene dengan tepo-ngor tak?
hehe

Sharouk said...

lebihkurang le tu tapi tepongor lebo lagi bongehnye