Saturday, April 10, 2010

Bedek


Koje bedek ni aje awok gemo. Kalo awok gi pekan ke kede ke, mesti abeh awok bedek barang, Terutame yang awok gemo. Kalo yang tak gemo tu awok ngelih sekali lalu je. Yang awok riso bile pegi romah orang, pantang lepe ( semue e pepet)awok bedek semue. Dah tabeat gamoknye. Tapi ijak le awok ambek barang ke, pau ke , curi ke, cume bedek je. Kalo awok masok romah mengkome, simpan le barang peribadi dalam peti berkunci. Kale tak awok bedek abih.


Tu pase kalo awok datang romah orang awok dok dediam kat ruang tamu. Kalo awok dah mole setat jalan mun tak bedek tak sah rasenye. Tapi ijak le sampe lemari, laci pun kene kerobek, sah le riso. Tapi kalo kat romah awok, jangan pase, awok bedek abihs beg anok, lemari anok dan isi dalam henset anok. Jadi rasenye tak berani deme letak bende tak tentu hale dalam henset denye. Moh awok bedek abihs. Tang ni awok rase patut semue ibu bapak buat, pase bebudak ni takut tesaloh langkoh. Mun kalu denye baek tak ape, moh di balunnye buat koje tak semenggah, amacam. Yang susoh kite juge nanti.


Tau ke ape yang awok maksudkan bedek setakat ni, rasenye tau kan. Kale tak tau lagi ni awok nak bagi tau , bedek maksudnye periksa, lihat dengan sesungguh. kalo perekse, atau selidik belum tentu sesungguh. Tapi kale bedek mesti dibut dengan sesungguh, masuknye tu. Kalo anok awok mole membedek henset awok. Awok nanye le deme: Ape yang kome bedek henset aboh tu? Kan ape riso juge ade anok murid sekolah lame bagi SMS, rindu kat cek egu,takut saloh faham je. Kale sikap ni dibuat betui-betui, awok rase menjadi semue koje.


Awok teringat mase awok perati Tekong Kuda Thailand (Suebsak rasenye). Balik tu awok bedek dalam U Tube macam mane die melakukan Servis Kuda dengan baik, beberape kali hingge jelas dan faham. Besoknye bile awok main takrow awok lakukan seperti mane yang die buat. Ade sekali bola yang killer awok tu loto betui macam tang Suebsak tu. Awok balun jadi beleTUM le bola tu. Tengok aje le geng sebelah gelenggang. Tapi bab meloto no bukan senang. Kale ade yang boleh meloto dengan baek biasenye Penekong Kude tentu boleh buat punye. Tu yang team awok bawah 18 taun MSSD Kuala Kangsar cume dapat had kumpulan X ,Y je. Sebab bile bola tak tepat tekong terpakse sepak lepahs je.

12 comments:

Hanz_Azdi said...

teman taim lanco dedulu main juge takero ni..main semua posisi; killer, tekong & feeder... dah lengit gulung main killer ato konfiden menang (boleh makan) dengan pasukan lawan teman gemo main tekong aje..teman wakil skolah under-17 chor, teman ni, caye idak? hehe..tapi idak le teman sepak kude ni..mane ade sape reti sepak kude taim tu...tare ngacah gune tapak kasut/kaki tu ade le...le ni, kot takat main feeder aje le kot boleh...lame tak nimbang bola takero pun...entoh le.

teman saje gemo bedek bedek ni...mungkin sebab perasaan ingin tawu kot...bukan bedek bende cantik ato baru saje, ade saje semue bende teman suke bedek bedek ato perodi hat yang rosak tu, mane tawu kot mahu elok..hehe

ARAR said...

lengit tu apa makne nye ?

Sharouk said...

1. Hanz Azdi awok kuda kepang je.

2. Hanz Azdi tolong aku deme tanye lengit tu ape: Rase aku peloh yang melekit-lekit. kan.

ARAR said...

kalo nengok ayat nye, lengit tu makne nya dah terror ... dah pandei .. betui ke ni ?

Hanz_Azdi said...

eh Arar mane ke situ pulok peginye?

Lengit - ni bile kite udoh letih, letih ape-ape seknike (serba-serbi) le, lepahs kroje ke lepahs main sukan ke...macam udoh tak bedaye sangat le, lemah bebeno udoh, tak larat bebeno dah nak buat - tu le lengit.

Kot lenjun peluh merocik tu tak silap teman oghang kite pangge - udoh melengas badan, ato, tengit bau peloh, gitu.

eh chor Sharouk, ngape teman pulok ngajo kome ni?..isshhh mane le teman layak ngajo kome semue..udoh macam guru tuisyen bahase le pulok..hehe.

a ah takpe le.. kite kongsi kongsi le mane yg kite tahu ye idak?

Kot teman silap, maap le ye?

sharouk said...

Ruang ni awok nak syer loghat perak kan dah bagus gini, mana yang tahu awok tanya mana yang hanz tau bagi tahu kat keme kan ARAR

ARAR said...

tq Hanz .. kalo gitu lengit ni jelepek le ..

lagi satu teman nak tanya makna serta perbezaan antara ngonyen dan nyongin ..

adakah sama makna dengan nge-rho-nyen dan nye-rho-ngin

ARAR said...

lagi satu ...
apa perbezaan te-or dan le-tior ...dua2nya membebel tapi rhasenya ada sedikit perbezaan

mintak maap le sebab teman ni walau pun orhang kuale, dah 30+ tahun tinggekan kuale ..

Hanz_Azdi said...

hmm..kire dah nak tepat le tu, tapi pade teman le jelepek tu udoh kire udoh tumpo(r) tak larat bebeno sampe tetiarap, baring, terduduk teruhs (terus)..tapi lengit ataih sikit le..kire kire boleh lagi kayoh sikit lagi ..hehe

berkenaan te-or & letior ..hehe..teman pun idak le paham bezenye... letior tu bese le kene dengan bini ato dgn emak mase remaje dedulu (dulu ni buahs sikit..hehe).

Gitu juge le teman idak berape reti nak kabo beze ngonyen dan nyongin nun.. tu kite serah ke cekgu kite untuk ulas bende ni yaitu yang berbahagie tuan punye blog, Encik Sharouk...silakan YB? (hehe)

p/s: nge-rho-nyen = ngonyen,
dan,
nye-rho-ngin = nyongin.

tu bezenye short-hand tulisan aje.

Sharouk said...

tinggi lagi makam loghat ARAR ni Hanz, kanje teman , nanti le bile ade mase awok nanye denye yang lagi tero punye

ARAR said...

he he .. idak le gitu .. Yeop Sharouk terrer lagi .. teman suka maca blog dia .. ngelekek sensorang .. dah lama beno teman tak praktis loghat perak ni

tkasih Hanz pase terangkan makne lengit tu .. loghat perak ni memang banyak perkataan yg hampir2 same tapi ada sedikit perbezaan ...

te-or, le-tior dan to-rhek salah satu contoh ..

ngonyen dan nyongin tu satu lagi .. yg teman selalu gune dulu nye-rho-ngin dan nge-rho-nyin .. makne nge-rho-ngin yg teman paham ialah ..

gelak/senyum (hingga ternampak gigi tapi tak bersuara) disebabkan oleh sesuatu yang melucukan ... manakale nye-rho-ngin pulak ..

gelak/senyum (hingga ternampak gigi tapi tak berbunyi) disebabkan sesuatu yang menggembirakan. . … misalnya... Kamu nyĕ-rho-ngin je tu, tentu dah dapat bonus dari boss tu.

nye-rho-ngin boleh juga memberi erti melepahs peluang .. apoh tak dapat .. gitu le apa yg teman paham ..

nanti kita bincang perkataan2 lain ..
be-rha-to datok
zaman tok ko-rhen
gunte
pinte
bunte
rho-tok
sange
sangku

mungkin setengah nya dah ada dlm blog ..

lin said...

視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,色情