Wednesday, April 21, 2010

Ngekek


Ni petua awet mude ni. Tapi moh dah telebih mau orang kate gile pulak nanti. Ye le dunia ni kekadang bios kat betine. mane taknye kalo yang jantan ngekek ijak le ngate . Mun kalu betine yang ngekek kate dek deme gate le perempuan tak senonoh le. Awok pun tepengaroh dengan kate begitu. jadi kale nampok budak perempuan ngekek berie beno mole le rase tak sedap mate memandang. Ate ye pun kalo dah ngekek memanjang rambut panang mengerebang dah le rope langsuyo pulak. Kalo tembong sesorang mau naik juge bulu rome.


Tapi kot ye pun nak ngekek kate dek deme jangan melampo. memang elok juge pesan tu dalam ape jue yang kite buat. Jangan dibuat koje melampo-lampo, tak ade eloknye. Tapi kot ngekek sesikit elok pulak untuk kesihatan. Tapi mun dah disebut ngekek mane ade sesikitnye semue balun kuat punye. Kalo gelak atau ketawe dia punye volume pelan je, tapi kalo dah ngekek dia punye volume besa punye. Tu pase ngekek ni kene masok kamus bahase Melayu , pase die ade gaye tersendiri berbeze dari ketawe. DBP tengok sini buat keje.


Tapi kalo dah ngekek tuu yang awok riso sebab ade hadis Nabi yang bermaksud lebih kurang. ngekek yang berlebihan akan mematikan hati. Riso juge awok kalo mati hati awok, ai kite punye anggote kalu dah mati ape he. Kalo dah mati hati tentu perange pun tak berape nak semiak Agaknye orang yang perange tak semiak tu pase die kuat beno ngekek agaknye. Ate yang buang anak tu rasenye tentu orang betine, gamoknye denye tu kuat ngekek le dedulu yak. Jumpe aje jantan ngekek, jumpe aje bangla ngekek, jumpe je Mat Hitam ngekek, jumpe je Mat Lambok ngekek, sudahnye dah tak larat ngekek.


Hidup kalo dah nyemedang je nak ngekek, ape ke he nye. Ce mengkome bante ngekek selame 5 minit dah le , awok rase tak adenye lalu selame itu. Tu pase yang buat filem komedi mesti beri peluang penonton tarik nafas. Mun kalu dah ngekek tak renti mau tumpo dibuatnye. Tak caye cube le ngekek tanpe henti. Hidup ni mesti diberagamkan. Ade mase kene ngekek, ade mase kene toyak, ade mase kene serius, ade mase makan pedahs, ade mase makan masin, ade mase makan manihs. Kalo dah makan masin je sudahnye kene kencing manis (nape tak kencing masin ye). Jadi kite kene kecapi semua rase di dalam kehidupan demi kebaikan kite.


Ngekek = ketawa kurang sikit dari mengilai tapi lebh sikit dari gelak.

2 comments:

Hanz_Azdi said...

nengokkan gambo pakchik Kam Beng tu teman ingat denye idok le ngekek kot? Harus denye nyogin ato ngonyen yek idak?

Ye dah ingke beno ato ade le tu yang lucu sesangat, rope tu le kite gelak ngekek, tak ingat dah orang keliling kite...hehe ..tapi ye juge, jangan terlalu banyok ketawe ni boleh gelap hati, ogh-rang tue kabo..entoh le.

sharouk said...

Itu kire pra ngekek le tu