Thursday, April 8, 2010

Sagat


Gamaknye orang Perak belah kuale ni bahasenye keras sikit kot. Sebab N3 awok hari ini pun gambokan pule perlakuan yang lebih kerahs sikit dari biase yang tak ade dalam kamus B. Melayu. Kekadang di berikan imbuhan kate ny menjadi nyagat. Awok tak ikut care bahase para pakar, awok balun je. Sebab awok pun ade yang tak setuju dengan beberape care penggunean bahase Melayu kite. Bukan le awok pakar tapi rase tak kene, biase le kan manusie.


Sagat yang pertame sekali hinggap kat kepale awok ialah care membuat aes kepe (bakunye kepal). Dulu kat kampong awok mane ade leterik. Cume tahun 1985 baru ade. Jadi mun kalu penjue aes kerim datang jue aiskrim , laku beno le. Antere yang popule jue aeskrim kat kampong awok, Cik Mamat, Bang Ramli yang lain ade juge tapi kekadang je. Jadi yang awok paling ingat deme aje le. Tapi bab sagat ni buka deme yang buat. Aes kepe ni yang awok ingat arwoh Pak Di yang buat jue kat koperasi kede runcit kat Kampong Boye dulu. Yang awok suke kale buat 2 kala. Lagi gemo awok kale kala hijo dengan meroh. Dulu sedap beno le gayenye kale ngirup aes kepe tu. Ish tak boleh bayangkan nikmatnye ngirup aes kepe.

Yang kedue dalam kepale awok tentang sagat ni ialah, bile emok awok buat kerepek pisang tentu kene nyagat punye. Lepahs tu bini awok pun rajin beno dulu jue kerepek pisang ate tentu le kene nyagat pisang tu. Gamoknye kale mengkome rajin pegi R@R Sunge Perok tentu kot ade makan awok punye kerepek pisang. Itu 5, 6 taun dulu le. Bini awok ni rajin beno die nganto kat R@R, kede, sekolah. Bile kume berenti , kume bagi le peluang tu kat orang kampong. Sorang pun tak nak. kale tak mahu koman-koman RM 1500 sebulan dapat nye. Tapi ye le koje nye letih bayangkan biasenye 12 tandan seminggu. sayang juge tapi sebab nak cari pengalaman lain pulak tu yang berenti tu.

Bagi sagat yang orang marah pulak bile kerete menyagat kerete orang lain , abih le calo kerete yang bersagat tu. Awok teringat dulu awok ponah tersagat kerete orang lain. Tapi tuannye tak ade, lepahs tu nok cepat, jadi awok blah je le. Ambik no tapi no tu hilang. Seminggu lepahs tu awok tengoh ngundokan kerete awok, TUM kemek telanggo tiang, cash Allah bayo. Padan muke aku.


Sagat = gesel ato gosok dengan lebih kuat dari biase.

1 comment:

Hanz_Azdi said...

sagat sagat ni le teman tak gemo. Kot udoh mutu ke kete teman kene sagat,hah, habeh bergoreh calor balor.. ce kabo sape tak geram? Mike? hmm udoh rope tu mike kire macam keramat idop le kot...hehe....sabo aje le chor, kan kan?