Sunday, October 4, 2009

Ape pase ye: Gempe bumi kat Padang Sumatera.

Yang heghannya kenape kampong di Sumatera yang tertimbus dan tenggelam abihs pulak tu. Manekale kawasan bukan kampong tak pulak tertimbuhs (gambo rujuk kat memane blogger, berlambok gambarnyakan). Nampak sangat ade sesuatu yang Allah SWT sughoh kite menungkan. Pade awok jelahs amat Allah nok bagi peringatan pade penduduk Sumatera khasnya dan seluruh penduduk dunia amnyae
Masalah bale yang terkene pade suatu tempat tu bukan kerane ghame yang buat saloh tapi cukuplah ade soghang pemaksiat yang datang atau pemastautin di tempat itu untuk Allah SWT menghancurkan tempat itu. Kalo ghame pemaksiat lagi le kan. Mahu atau tidak mahu di sesuatu tempat itu mesti ade yang sangat berani di era sekarang ini untuk menegur peri laku pemaksiat setempat. Yakni amal makruf, nahi mungkar, yang seghing dibace pada Al Quran. Kalau kita buat tak tau (apoh tak hajab kata oghang Perak) je entah le, kot sampe juge murke Allah kat kita kononnye bukan zon gempe.
Teghingat peristiwe kat Sabah dahulu iaitu ribut taufan (lupe namenye) dikatakan bukan laluannye di Sabah sepatutnye menghale kat Vietnam. Akan tetapi kerana mengikut ceghite rakan-rakan pemaksiat berleluasa di kawasan Sabah mase itu sampai anjing pun diminumkan aghak. Make atas perintah Allah SWT membelokkan angin itu ke Sabah. Wallahuallam.
Keliling kampong tak kene pun, nape ye?

No comments: