Monday, October 12, 2009

Leboh

Aku heghan juge kat Kuale Kangso sekaghang ni, aku letak aje topi keleda kat motor, tak leboh pun. Ape pase ha! Oghang Kuale baek ke? Dulu kale letok baghang kat moto siap toyak le, pase bake nok leboh. Awok cakap bab leboh ni pase kat laman blog http://www.blogger.com/post-create.g?blogID khasnya kat bende Allah ni dah leboh bende kala mengala huruf tu. Tu pase 2 posting yang lalu dah tak ade kala. Ade sape boleh tolong awok ke.Dah repair doh

Bab leboh meleboh ni, kite sebenonye ade je yang lebohnye. Koman-koman umo makin leboh dan menuju jadi makin tue. Badan kalo bagi makanan fizik aje tak ade makanan rohaninye leboh juge. kalo bagi makanan rohani je tak di bagi makanan fizikalnye bake leboh le pade adatnye, melainkan izin Allah jue.Kale tak pun ingatan pun gitu juge kalo bio tak diulang ilmu tu, leboh juge. Laghe mane le kite boleh mengekekan bukan hak kite. Semuenye hak Allah jue. Semuenye pinjaman. nasib pinjaman tak mintak faedah, cume minta dijage dengan baik dan bagi faedah kat dighi sendighi dan dunie. Allah SWT tak menghajabkan pun faedah tu.

Tapi kale kite hidup, sudah pasti kite akan menghadapi situasi leboh meleboh ni. Anaok daghe selalu hilang ... nye kat....kat.....kat .....kat.....kat....kat....... jemughan lah, sebab nak buat ubat jeghawat kate deme. Kat asrame kain basoh pun selalu kene kebahs sampe kene jangkit kulit dek gate-gate. Itu biase, ni ade pulok abihs baghang kat Masjid dan Surau pun leboh.

Semue tu hilang lantok le ase jangan hilang iman kite. Sebab itu le yang paling beharge. Walo pun kite peghati ghame doh macam tak peduli bab iman-iman ni. Ate kate percaye pade Allah tapi perintoh Allah kat Quran apoh tak hajab. Walo pon pengikut Anti Hadis sekali pun. kate hanye pecaye Al Quran dan tak pake hadis-hadis, tapi ghope-ghopenye sekali Quran dibalunnye tak ikut.. Maghah ke?, mike pengikut Anti Hadis ke?

1 comment:

Hanz_Azdi said...

hehe..deme yang anti-hadis tu sebenonye dah remei dah chor...jangan tak tau pulak...hehe..deme tu pantang dicabor,digempo, besilat ler deme kang. Tapi haram teman tak hajab jugak lantak ler deme nempah mare tolak hadis ape ker hei'nya..tu naye jer deme masuk api nerake.