Monday, October 26, 2009

Kata kembar.

Saye ghase rerakan blog menyedaghi satu bentuk gaye perkataan yang saye selalu ketengahkan dalam laman blog saye. Saye sangat suke ketengahkan keghane, perkataan ini menjimatkan dan mudah caghe pengguneannye. Cuba kte semok perkatean kembar yang ade dan maghi kite tukarkan daghi loghat Perak ke Bahasa Melayu demi memudahkannye.

Yang kat atahs tu pun ade satu perkataan kembar yang saye ulang dalam bentuk loghat Perak yang kalo boleh saye syorkan untuk DBP (Dewan Bahasa dan Pustaka).
Contoh: rakan-rakan - rerakan kuda-kuda -kekuda lama-lama - lelama gula-gula -gegula jarang-jarang - jejarang jari-jari - jejari kadang-kadang - kekadang sawang-sawang - sesawang
Antaghe contoh yang dapat saye beghikan. Mudahkan semua perkataan kembar saye permudahkan dengan hanya menggunekan huruf pertama perkatean itu sahaje. Tidok le pening kepale nok memikiokan perkataan lain bahkan jimat.

Mane le tau kot sumbangan saye daghi loghat Perak ini mampu meningkatkan kedaulatan bahase Melayu. Bagi meningkatkan sesuatu bahase, kite mesti mahu berghubah, keghane dengan beghubah sahaje, sesuatu bahase akan progresif dan akan menjadi pemangkin kemajuan sesuatu bangse yang mengamalkan bahase itu. Kite pernah dengar bahase latin, sanksrit dan lelain. Kite dapati bahase itu pernah ade dalam lipatan sejarah. Akan tetapi bahase itu lenyap dari persade dunie. hanye digune untuk mengkaji sejarah bangse bahase yang terlibat.

No comments: