Sunday, October 4, 2009

Deko


Eric Deco lak perasan nanti. Bukan gune e taling tapi gune e pepet. Sekaghang jaghang gune perkataan tu pase doh belajo takdir Allah, belum lagi redha, qanaah, syuko. Jadi mase kecik dedulu pecaye beno le pade deko ni. Namun begitu secaghe tak lansung kite maseh terbawe dalam hidup penggunaan deko ni pade dasarnye.


Memang le kite tak pecaye tapi secaghe tak lansung kite akan terbuat-buat mencaghi deko. Macam sekaghang ni berleluase pulak jue bende-bende yang kononnye deko. paling kite kene hayati ialah tiade deko dalam hidup ini , semuanye adelah ijin Allah juer.


Kan ade satu kesoh Zaman Nabi SAW, iaitu ade sahabat yang mengadu sakit perut lantas Nabi SAW memberi beliau satu pucuk herba yang dimakan oleh beliau dan sakit perutnya hilang. Pade satu mase yang lain beliau kene sakit perut yang same. Lantas beliau terus mengambil herba itu dengan keyakinan herba itu deko (boleh menyembohkan), dan terus memakannya. Akan tetapi sakit perut beliau masih ade dan tak hilang lagi. Lantas beliau menemui Nabi SAW bertanye kenapa dah tak deko ni. Nabi berkate kali pertame engkau meyakini aku sebagai Rasul dan Allh sebagai tuhan mu. Manakale kali ke 2 awok mempercayai tumbuhan itu yang deko. Maka kepercayean begitu adelah salah dan yang sebenonye ialah kepercayaan kepade izin Allah juer.


Mase kecik dulu kalo main guli mesti simpan guli yang selalu meneget dan menang, tu atas alasan deko kan. Mase beso pulak nombor motor ato kenderaan yang selalu membawe tuah sebelumnya. Kalo boeh digunekan di kereta yang baghu kan. Ato kalo baju yang dipake tu selalu menang mase cabutan bertuah. maka baju tu le yang di pake mase cabutan bertuah kan. Dengan harapan nombor tu deko dan baju tu deko.


Deko = nasib baik, keberuntungan

No comments: