Thursday, October 15, 2009

Satu sudut pandangan kampong awok di tepi Sunge Perak. Mase tu jambatan Sultan Azlan Shah lebuhghaye utaghe selatan tengoh di bine yang warne meghah tu

Oghang peghempuan gemo beno gune perkataan ini . Kan yang beghani mengorat ialah jantan yang kene orat ialah peghempuan ato betine. Jadi kalo deme bekenan deme ngonyen sambil tunduk kemalu-maluan. Ato deme melompat-melompat menjeghit kegembighaan seperti yang megheka lakukan didepan pentas konsert tu. Kalo yang tak bekenan dah tentu cakap tak syior aku ah.

Sebenonye tak syior juge selalu digunekan bile menolak satu ajakan. Moh le teman awok ke Kg Boye. Ihs tak syior aku ah, kat sane tu ghame boye daghat. Epp... ate doh duduk kat daghat memang le. Kalo gune perkataan tak hendak keras sikit bunyinye, jadi gune perkataan tak syior lembut sikit. Tapi bergantung pade nade suaghenye. kalo dikeghaskan ,kaso le juge.

Mase memude dedulu ade juge minat oghang lain sebelum melihat isteri saye sekaghang ni. Dek keghane satu pase lansong die tak syior kat awok. Kalo tak dah mangge abang doh dah kate sayang doh, aleh-aleh tak syiornye kat awok. Lame juge awok mujok dia dekat 3 taun. Tapi dek keghane terpandang isteghi saye ke ato dek keghane dah ghase sejuk hati nak mujok ke, lansung saya bye, bye kan die. Die pun dengonye doh ade kawan lain mase tu, tu lagi ati ghase sejuk tu, agoknye le. Lagi pun awok mane ade dating-dating ni. Sudohnye jadi kenangan je kami ni.

Tringat mase kecik dedulu. kalo mase pagi nak ke sekolah, paling tak syior ialah mandi pagi. Ate mandi kat telage, kampong lak tu, subuh lak tu. Sejuk bukan main. Dah tu jauh kat lembah bawah tu, tepi kebun getah lak tu, paye lagi (banyak alasannye). Biasenye ngajok emak neman ke telage, ikut le emok awok ke telage neman kan awok ni. Pemighah kamu ni kate emok awok. Aku cakap le janji emok teman.

Tak syior = tak mahu, tak ingin.

2 comments:

Kujie said...

kena baca patlima kali baru nak faham ni..aduhai....

Radin Sharma said...

Kalo doh bace 4, 5 kali hazam ayat tu. Okey try your best.