Sunday, August 9, 2009

Seghebeh


Ade beberapa orang rakan blog bahkan saya rasa rakyat Perak pun tak tahu loghat Perak yang saya tulis. Untuk makna hanya tajuk sahaja, tapi bila menaip terpaksa lah memasukkan loghat Perak di dalam konteknye yang sesuai kan. Untuk perkataan itu akan saya updatekan nanti. Bolehkan. Maaf mukaddimah tidak di dalam loghat Perak.
Okey kite mulakan kembali loghat Perak kite. Ade dikalangan kite memang melawa seumo hidup tamboh pulok bekas askar dan polis ye tak. Dah ade oghang melawa tentu ade lawannye oghang melawa iaitu lah oghang yang seghebeh. Dalam bahase yang kite faham ialah selekeh, tak kemas, simpang peghanang.
Kalo sang bini ade sang laki yang seghebeh, baguh tau. Nape? . Kalo sang laki lain macam je dah melawa , tu sang bini kene le hati-hati. Pase selame ni seghebeh tapi la ni melawa, itu amaghan jelas buat sang bini kan. Tu pulak yang bagus nye, tang tak baguhnye pulak jenuh le sang bini mengemas ghomah. Okey tang mane bini endak. Hidup tak dapat semue yang kite maukan. Mesti ade lompong di mane-mane. Dapat tang ni baguh , yang lain mesti kurang.
Tapi oghang lelaki di benokan kawin lebih sebab oghang peghempuan mempunyai sikap yang berbeza yang dapat melengkapkan peghasaan lelaki itu teman ponah tebace kat hadis Nabi kite le. Takkan nak maghoh Nabi kot.

Kang tamboh lagi ade he sikit teman ni, nak jadi pengadil takero.

2 comments:

Angah said...

orang laki ni memang le boleh kawin 4 tapi cukup dengan syaratnya..bukan boleh main kawin je..kang tak dapat pulok pahale sunat tu.

Sharouk said...

Mane lak kawin memain, mesti le ikut. Yang tak ikut saje gate je. Ihs macam teman nak kawin due pulak ghasenye.