Saturday, August 8, 2009

Nyoghong-nyentap.



Nyoghong tu kale tulih nyorong kemas sikit. Tapi ikut bunyi loghat Perak tak tepat. Biasenye huruf r mesti ganti dengan gh.Banyak beno contoh, macam Perak tu patut tulih Peghak tapi tu teman tulih huruf beso P tu menunjukkan itu name khas kan gitu. Kuliah bahase Mesia lak ghasenye.
Teman tak ghajin nak buat seserius oghang. Ade yang mencadangkan teman tulih kamus loghat Perak. Loghat Perak ni banyak tapi sebab Kuala Kangsar Bandar Dirajanye dan sejarah Perak mule kat sini make boleh lah di terime Loghat Perak ialah loghat Kuale, boleh kan. Sedangkan kalo balun loghat Parit pulak lain pulok bunyinye, belah Selatan Perak lain pulok, belah utaghe lain pulok. Belum kale kome dengo belah Grik, Selama dan Pengkalan Hulu lain pulak sikit rengutnye. Pulo Pangko pun lain juge iramanye.
Jenoh mikio kan ape ke bendanye nyoghong-nyentap ni yak. Ni peranga ( ni dah loghat Parit lak ni) kale oghang Kuale sebut perange. Oghang tak tetap hati tu oghang Perak pangge nyoghong- nyentap. Haghi ni kate endak esok kate tak endak. Kale dapat boye-fren macam tu naye le gile-fren tu, soh gile budok tu. Dapat kekawan ke , bini ke, laki ke, boss ke, anok ke yang perange nyoghong-nyentap ni susoh kite di buatnye.
Jap jap, tengah teghingat satu koje mase kecik aku dengan adik aku Mie. Ponah tak mengkome tengok gergaji beso dan panjang ade le moh 3 depa panjang dan lebonye moh 2 jengke. Bile nak caghi kayu api jumpa yang tumbang tu mule mengergaji, nyoghong-nyentap, nyoghong-nyentap sampe le putuh pokok tu kume gegaji. sape ade simpan lagi gergaji tu yak, ghindu aku nak meghase balik. patutnye sukaneka kat kampong ade kan acaghe menggergaji tu , kite namekan acaghe tu Acara Nyoghong-Nyentap.

Contoh: Mak Enon selalu gaduh dengan Pa keghane Pa selalu nyoghong-nyentap bile di ajak
pegi nyale ikan kat Batu Putat.

3 comments:

kayteeze said...

Dah banyak kali datang tapi tak boleh nak komen, hu hu...

Err...tak berapa faham bahasa dialek Perak ni...

Sharouk said...

Dah dapat pun komenkan!Sila tanya saya jika ade perkataan yang kayteeze taktau okey.

Sharouk said...
This comment has been removed by the author.