Wednesday, August 5, 2009

Megholoh

Letih beno , oit cat bangun qiamullail.....ahaks.

Saye terbace di majallah Tamaddun keluaran Perdana (pertame, ade ke lagi majallah tu entah). Satu kajian tentang megholoh, saye tertarik kerane bercanggah beno dengan ape yang awak faham selame ni. Bukan le saloh cikgu mengajo tapi saya ghase tu satu agenda barat untuk menghancurkan satu kekuatan atau senjata orang-orang Islam.

Mengikut artikel tu (maaf le bab name penyelidik tu lupe le aku, tapi orang barat) bahawe megholoh yang cukup hanyalah 3 jam. Cammane! canggoh beno dengan ape yang kite di ajo oleh cek egu kan. Awak tambah lagi sejam jadi 4 jam. Setengah jam sebelum megholoh memenong sambe tabik cicak kat syiling. Setengah jam selepas bangun dari megholoh, golek gelantang, golek gelantang melawan setan, baru terangkat selimut tu, dah setengah jam baru boleh bangun kan gitu.

Kan mase sekolah dulu kite di ajo bahawe megholoh yang cukup ialah 8 jam bebudak sekolah rendah dan bile dah makin beso sampe peringkat tua toben ni cukup 6 jam. Bila dah di ajo gitu nak megholoh 3 jam, ihs kan senang ye dak. Jadi dalam minda dah di ajo gitu, bile nak bangun megholoh tu punye le susoh. Bahkan dalam bahase pun kite menggunakan perkataan bangun pagi, tetapi tidak pulak kite menggunekan perkataan bangun subuh. Sedangkan bangun pagi pun dah telepahs waktu subuh.

Saya kata ini agenda barat kerana, kan Nabi sughoh kite bangun sepertiga malam yang akhir. iaitu antara koi 3 hingga waktu subuh untuk mengerjakan Qiamullail (klik sini). Bahkan ada pimpinan negara dulu pun memperlekehkan Qiamullail, sampe tahap gitu sekali. Jadi terdapat 2 ajaran barat iaitu bangun pagi (dah lepas subuh) dan megholoh 6 - 8 jam supaya tidak dapat melakukan Qiamullail. Sedangkan Qiamullail adalah sumber kekuatan untuk umat Islam.

Saya teringat satu buku yang saya baca tentang Panglima Perang Islam yang tersohor iaitu Salehuddin Al Ayubi dalam peperangan Salib menentang Kristian yang menyerang daerah Islam. Waktu malamnya (sepertiga malam yang akhir) Salehuddin Al Ayubi akan melawat khemah tenterenye. Pada pagi besoknye beliau hanye membawa pasokan yang berqiamullail saje. Pasokan yang megholoh, seorang pun tak di bawanye pergi ke medan perang hari tu. Ikut logik akal kite ni, bawok le yang dah berehat cukup megholohnye kan. Tapi Salehuddin Al Ayubi hanye membawa yang berqiamullail iaitu yang mengoloh 3 - 4 jam saje.

Amacam kali ni tak payoh le aku bagi contoh dah banyok aku bagi contoh dalam konteknye kan. Bagi yang tak faham faham lagi maksud megholoh ialah tidur.



2 comments:

lynax said...

sedap beno bace laman mike..terase beno org perak nyer..maklumler teman pon org perak jati..ate..lagu nye pon sedap bebeno...

Sharouk said...

Toche toche