Saturday, August 15, 2009

Tungo

Moh beso tungo ade juge nampok nye kat badan kite ni. Tambah kalo tungo tu ngokak anu kite. Kalo tak dikokaknye kite apoh kite tak hajab. Pase doh kene kokak baghu kite inte, kuit-kuit nampok le meghah je tungo tu. Sakit bebeno tu ijak le tapi bengkak le sikit pase kene kokak tu.

Kalo tungo tu ghope tu le, kale mempighas, cammane lak, kale dia lagi tak glamer dari tungo. Kale tungo rona meghah tapi mempighas rona cekelat tua. mempighas ade le beso sikit.

Tungo, mempighas ade le nampok juge. Ghasenye mengkome kene tungo dan mempighas tu yak. Dua-dua kalo dikokaknye kite ( gune kokak beso beno bunyinye, kite tuko ketit) gate di buatnye. Tambah mempighas kalo masuk dalam telinge mau ngelupo juge sakitnye.

Awok nak buat analogi je pase tungo tu. Analogi awok tu berkaitan dengan gambo kat ataih tu le.
Tungo tu ade juge kite peghati,nampok juge. Ce cube inte kite yang kite peghasan hebat beno tu. Wan Kayah kate ce ngelih kat bumi tu ade nampok dighi kite yang dikatekan sangat hebat tu, sangat lawa tu, sangat yang segale sangat le. Kalo sedo dighi tak beghape nok hebat . ce cube caghi pulak oghang lain yang kononnye hebat.Ce caghi Obama, kalo tak minat Obama ce caghi Usain Bolt pelari 100M Olimpik tu. Ade ke nampok kat bumi tu.

Dalam maksud lain sebenonye kite ni lebih koman dari tungo. Kecik-kecik tungo ade juge kite nampok meghah je. Beso-beso kite tak nampok pun kat bumi tu. Jadi usah le peghasan yak.

Contoh: Tungo suke mengetit bawoh ketiak aku mase aku kecik dulu.

2 comments:

mRs SAm said...

teman pernah kene ngokok dik natang tungo ni kat mate teman....mak teman bawok g sepital abis ngobok teman kt sepital....melalak satu sepital...huhu jht sungguh natang ni heheheh jom kiter kokok dier balik

Sharouk said...

Pembetulan: perkataan yang sesuai untuk ngokok ialah kokak. Kokak dilakukan oleh orang lain, ngokok (ngokak) dilakukan oleh kite sendiri.