Thursday, August 27, 2009

Tue tobin

Ghope awok mase tue agoknye.
Awok ni dah masok era tue tobin doh, sedor dighi tak ape, jangan tak sedo dighi. Tapi walo pun doh tue, jangan le di bawok tue tu. Nanti doh le tue perasaan pun ghase tue, makin cepet le tue kan. Awok teringat sirah Nabi SAW. Nabi Mohd SAW dilantik sebage Rasulullah ketike umo 40. Jadi awok ambik umo 40 sebage panande awe tue tobin. Namun begitu awok tengok Nabi berperang ketike mempertahankan Islam itu ketike umo beliau era 50 an kan. Jadi panglima perang ketike dah 50 an, ini yang awok jadikan contoh tak jadikan umo era ini ditue-tuekan.


Tapi ade awok tebace hadis kalo umo 40 kite masih belum berubah, tu memang payoh le nok beghubah. Nak beghubah bio mase belum 40 an kalo dah menjangko 40an payah le. Kalo umo 40 masih belum ghajin solat, sampe tobin le tak solat. Kalo tak pose sampe umo 40 sampe tobin le melantak sesiang. Kalo sampe umo 40 masih nikam eko. dah le tu sepanjang idup le nikam eko. Melainkan Allah bagi can kite bertaubat dan kite pun ade ingat mau taubatan nasuha, Insyallah. Tapi kalo tak di izin Allah jadi taubuat aje le.


Awok ghase untung emak awok, pase ghame sanggup jage nye. Awok bayangkan awok doh tue tobin nanti, sape le nok jage awok kale awok sakit nanti. Ayoh awok pun ade oghang jage, Alhamdulillah rezeki deme, kot kite nanti cammane le pulok.

2 comments:

NaZRi BiN bAHadOr said...

ada oghang kate tua usah dicari.. tapi bila udah tua nanti pakei ape pun oghang kata tua jugek.. Kalo pegi ke pekan tu memang ade oghang tua yang berpesyen mcm oghang mude tapi tetap nampak tua.. tak salah nak berpesyen tapi jangan la rangginya lebih daripada oghang mude.. segan awak nengoknye kalo rambut masih bekaler, t-shirt ada gambor pelik2 & cakap ikut dan saje. Semoga awak tue nanti, idak la ghupe itu.

DropShot said...

awak idak, walaupon dah lebeh 40 awak ghase mudeeeee je