Friday, August 21, 2009

Kocah

Dalam hidup ni kalo tak kene kocah tak sah kan. Sejak daghi kecik sampe ke tue kene kocah.Mase kecik gemo le merengek tak tentu pase waktu memalam tanpe tau sebabnye, kate oghang tetue kocah dek hantu ( kale ade Labun Kulup Sakah(KLIK) kan bagus boleh mintak tolong die tengkingkan hantu tu). Udoh beso sikit abang kakak pulok mengocah kite sampe ngobak le balun dek deme. Jeghokah dek mak diam kejap, tak lame lagi ngobak balik... . Dah masok sekolah ghendah kocah dek kekawan pulak. Dah pi sekolah menengah pulak kocah dek awek pulak, ate dah mule datang ngelenyo nye. Dah abih sekolah dah gate nok menikoh pulak. Udoh ade bini nak ade anok, mule le hidup kocah (yang ni sebut je tapi jadikan ia tanggungjawab, insyallah) deh anok selagi belum berdikari. Dah tue (awok belum le sampe tahap tu lagi) tapi ghasenye kocah dek kubo le kot.

Kat kubo pulak kocah dek Malaikat Mungkar Nangkir. Soalannye dah bocor semue yang ade ngaji dah tau tapi nok jawab tu payoh, pase pake ape yang kite lakukan kat dunia. Kale bagus ape yang kite buat kat dunia kerane Allah SWT insyallah boleh le jawab. Tapi kot hidup penuh node dan maksiat dan segale ape yang kite buat bukan keghane Allah SWT teghuk le kite belasoh dek Malaikat Mungkar Nangkir. Betui ke Ustaz.

Sudohnye sepanjang hidup sampe mati kene kocah. Ghasenye jelas amat maksud kocah tu yak. KACO (kacau).

Ade oghang kate betui . ade oghang kate saloh, mengkome nile le sendighi.
video

No comments: