Sunday, August 30, 2009

Deme


Deme lawan maksudnye kume. Tu kata ganti dighi oghang ke tige. Kalo bebahase deme tu biasanye bukan geng le. Yang geng tu biasenye kite sebut kume tapi ade lak puak panggil keme. Haghi ni teghus ke maksud je.

Dalam politik oghang Melayu, kalo kate deme tu, maksudnye oghang PAS atau PKR kalo yang becakap tu oghang UMNO. Kalo oghang PAS dan PKR yang becakap meke deme tu maksudnye oghang UMNO le tu. Itu le parti politik oghang Melayu. Tapi ade juge tepacul oghang Melayu berpartikan DAP dan PSRM (dulu le). MCA dan MIC tak leh le sebab jelas ade bangsenye di name parti kan.

Agaknye semangat Satu Malaysia lame doh ditunjuk oleh kawan aku. Moh dibantenye di atur depan ghomahnye semue bendeghe parti kat Mesia. Sikit punye lawa ghomah kawan aku tu. Dalam ghope tu pun ade juge yang tak bekenan, kene maghoh le kawan aku tu, kesian die. Tapi die buat nohin je. Tu yang mahenye siap die cakap, moh kome beghani cabut le bendeghe depan ghomah aku ni. Tak ade pulok yang beghani nyabutnye. Sebenonye kawan aku tu takut juge tapi moh gayenye beghani tu oghang seghio juge ye tak.

Contoh:
Kawan aku cakap, deme pun kecut peghot jugak.

No comments: