Wednesday, September 8, 2010

Kerap ( e taling )

Pulo Boye nampak kat sebeloh kiri tu. Tu ngadap kelo dan nampak le sebenonye Jambatan Azlan Shah (di R@R lebuhraye utare selatan)
Agoknye pase lebeh kurang same dengann terap tu pase bunyi nye pun lebeh kurang same. Tapi mesti le ade bezakan. Yang terap ialah perbuatan yang kite lakukan dengan sengaje dan ia melibatkan maknusie. Manekale kerap ialah perbuatan yang melibatkan bende.

Yang awok teringat kate kerap ni sebab ponah merase tekerap mase naik sampan dulu tu. Dulu sunge kan jadi tempat faveret orang kampong, tamboh le pulak orang yang tepi sunge. Jadi kenderaan sunge macam sampan tu popule beno le. Jadi awok mendayong dah reti nak le pulak belajo begaloh. Jadi belajo le awok begaloh kat sunge Perak tu. Aje rope tu le galoh punye galoh tekerap sampan tu keme buatkan. Habihs le keme terojon sunge belake. Nasib baek le kat belah elonye ayonye cetek (kume sebut keren). jadi pelapek sampan , cebok sampan (dari upeh) dan galah dapat le keme ambek balik dan keme bawok sampan tu ke tepi dan kerapkan balik bagi elok.

Itu awok, ropenye mak awok pun ade kes sampan tekerap. Mase tu ayo memang le dalam. Dan die makat ngan Wan Lebo nak ke Pulo Boye , pase nak nanam jagong. Kat Pulo Boye tu orang kampong memang besa nanam jagong, ubi keledek dan yang sewaktu dengannye. mak awok ngan Wan Lebo pun pergi le ke pulo bedue. Dah dekat nok sampe tetibe tekerap sampan. Wan Lebo terus berenang ketepi pulo. Tapi mak awok ni ceke, die kepit sampan dan berenang pelan-pelan mawok sampan ke tepi. Wan Lebo tejerit pekik melaung Nek, Nek ( kat kampong mak awok tu deme pangge Nek). Akhirnye Mak awok selamat berenang ke tepi sambil membawe sampan sekali dan peralatan yang diletak kat belakang sampan yang tekerap tu. Kalo Mak pun pemirah berenang ke tepi juge, kira wassalam le sampan tu.

Sekarang ni aktiviti kerap yang selalu awok buat ialah kerap pinggan bile basoh pinggan mangkok. Suami misali le katekan. Deme kate kat awok ooo kome takut bini ye. Awok ngabo kat deme, awok kan takut bini tapi bini tak takut kat awok.

4 comments:

DKosongLapan said...

Salam CHor.....
awok walopon tak peghonah lagi le megahse terkerap naek sampan... tapi peghonah juge le meghase terkerap pasei batang nyio buat pangkin kat lombong berpuseng......kighe terkerap juge le kan???.....

P/S: kite sayang bini tu chor!!!.....hehehehe

DKosongLapan said...

ghase bulih kot terkerap tu dieje terkeghap.....nak meneghankan bunyi gh tu....

Hanz Newman said...

a ah ajenye ye .. udoh makan semue takde buat ape ape tu baik ler teman basuh pinggan mangkuk pastu kerap pinggan kat pare aje kat ghumoh.

Suwami misali ek? hehe

sharouk said...

Lama berada di kawasan tak ada tenet. So ni baru balik semalam.
D08 = lebihkurang le kerap tu
pada posting awal saya tuli r dengan gh juga tapi ada satu posting saya saya ada beritahu akan menggunakan r sahaja untuk gh.

hanz Newman: hanz ko gelak kat aku ye.