Saturday, September 25, 2010

Embak (e pepet)

Yang lelaki tu anak Ayah Ngah Pahang (belah siteri awok), embaknye tu orang Kedah.
Kok macam ngomong Jowo sih.....
Bukan labun Jawe, tapi bunyi nye aje rope tu. Tapi itu ialah bunyi loghat Perak. Jadi luangkan mase anda untuk mengetahui ape itu embak, diulangi loghat Perak tu.

Dah 6 embak dah aku ambek STPM, tapi luluhs tak mandang pun lagi, kate kawan aku. Tapi sebab awok ngambek STPM sekali embak je luluhs (Alhamdulillah atahs izin Allag jue) jadi itu le sekali awok dengo deme labun rope tu. Itu berlaku mase awok ngambek STPM dedulu. Kagom awok dengan semangat deme tu, ceke beno ngambek STPM nye. Gage ambek lagi, gage lagi ambek lagi. Tapi ape kabonye deme tak sempat awok nanye pun.

Bab embak ni awok teringat kesah , orang nak kawen ( nanti ade lak cakap : ADE AKU KESAH). Kate dek deme (orang tue le tu) dalam hidup kite ni setiap orang akan didatang 3 kali embak nak kawen. Embak yang pertame datang rase nak kawen, kalo kome kawan mase ni biasenye tak keke, sebab nye ijak awok ponah nanye pun. Embak yang kedua mun kalu datang pun kalo jadi pun kawen tak lame jodohnye. Sebabnye ape, ijak juge awok nanye kan sebabnye. Kalo dah datang embak yang ketige terus kawen dan jangan pulak tak kawen. Mun kalu datang embak yang ketige, ijak pulak deme kawen, biasenye jadi le deme terlajok (andartu/antertu). Ce ngelih yang tak kawen-kawen lagi tu, iye ke ape awok cakap ni. Kalo ijak, usoh le maroh kat awok, tapi maroh le orang tue yang gate bagi tau kat awok rope tu. Ate kalo deme tak bagi tau rope tu, ijak le awok nak cerite kat kome rope tu kan.

Bagi awok pulak, ijak le awok perasan dah berape kali embak awok rase gate nak kawen. Tapi mun bekawan (bekawan care dulu le) dan ade rase nak kawen ade le 3 kali. Mase memude aje le rame kawan, tapi memang sesetengah tu niat nak kawan je, tak ade embak niat nak kawen. Kalo yang kite niat nak kawan tu dia niat datang embak nak kawen, mane le aku tahu kan pase ijak deme nak ngajak aku kawen pun kan. Mun kalu di ajak kawen mahu juge gamoknye. Sape tak mahu kawen oii, kawen seronok ape. Tapi kalo tak mahu bertanggongjawab, jangan cari pase nak kawen.

Embak = rase, hal, peristiwa yang melibatkan bilangan kali yang ke sekian sekian.

4 comments:

tinuj said...

yop,

Macam oghang pompuan nak bersalin le entah beghape kali embak ghesenye. Kite oghang jantan tak tahu macamane nak ngabokan hei gheseni.

Sharouk said...

Yang penting embak yag lahs tu kite kene ade, yak tinuj.

DKosongLapan said...

uiiii....kighe CHor ni ghamei peminat jugak le yeee...... siap bulih berpilih2 lagi tuuu......

a.samad jaafar said...

satu-satunye pekataan yg jaghang beno teman gune..agoknye sebab mcm idok beghape gheti nok makeinye..