Monday, September 6, 2010

Awahs

Bayangkan ayo tangan dari awahs dari orang yang baju merah tu.
Bulan pose ni aje le banyok jenih awahs yang deme orang dapo pake. Mun segale awahs yang deme belajo sebelum ni, mase bulan pose le deme nak nunjukkan hande deme gune awahsnye. Orang jantan (bace laki deme) le yang untung dapat merase seknike awahs yang diperosangkan dek bini deme. Awahs biase tu mesti le tamboh lagi dengan awahs resepi yang baru, nyebut pun nelan ayo lio awok. Kekadang dah deme tu sebok beno, mole le deme. Abang!! (dengan penuh manje) mangge kan abangnye. Mun dah dengo lagu manje gitu yang abangnye tau le, bahawe ade awahs kene tolong buat. Kekoman kene kupahs bawang, ngereh sayo, buang tahi ikan bilih, tak pun nguko nyor.

Kene le nyawab panggilan manje bini tu , kalo tak, tak merase makan menu yang kite ngenden kat bini kite nanti. Ade dua resepi yang awok selalu ngenden bini awok buat, dan kalo nak buat awahs nye ajenye renyah kojenye. Pertame awahs kan kume pangge Ayam Masak Chef Wan dan yang kedue Daging Masak Ros. Kalo kene awahsnye memang mertue lalu tak nampak kite weh. Kan ape resepi Daging Masak Ros tu wareh dari emak awok, tapi dapat kat tige anak perempuannye semuenye rase lelain, aku lak warihs kat bini awok pun rase berbeze dengan kekakak awok tu. Tu yang awok heran tu. Tu belum awok ponah rase ade orang lain yang buat Daging Masak Ros, pun rasenye laen beno dari resepi mak awok. Awok rase bukan sebab awahs tapi kate dek deme sebab ayo tangan.

Bab ayo tangan ni awok ade terbace sorang ustaz ngabo. Kalo ayo tangan orang memberi tu baik, soleh , make makanan tu kalo dimakan membawe berkat. Make kalo yang tak elok ayo tangan nye make tak berkat le makanan tu. Ate bayangkan tangan deme le yang menggaul segale awahs dan yang membuat segale awahs tu kan. Jadi teori mudah kalo di bawak ke bazar ramadhan awok senang je. Kalo yang penjuenye menutup aurat make awok beli le, kalo yang terbongeh je ijok le awok syior membelinye. Tapi kalo kudap yang awok nak tak ade kalah le awok, tu kene beli le jugekan.

Awahs = ramuan membuat gule.

5 comments:

a.samad jaafar said...

hahaha...lawak jugak citer ni..ingatkan ape le menatang awahs..ghupe mende yg teman cakap hawah..

Hanz Newman said...

defo awahs ere too.

DKosongLapan said...

kekeke....tapi chor bese deme yg saje2 je caghi kedei yg penjueinye makei baju yg saje2 juge terjojoih abeh sume bende yg tak patut kite nengok.....ghezeki pree deme kate........ sekali tengok utk kite.....2 kali tgk utk setan......jadi tgk lame2 ...hehehe

puspawangi said...

ate bio bebeno..sama ke makna nya dgn 'aweh' bak kata orang manong? kalu nak masak sesatu , mesti ada 'aweh'2nya..bahan2nya..

Sharouk said...

Puspawangi, awok rase itu hanye sekadar masalah geografi lain kat kuala lain kat manong , maknenye itu juge.