Friday, September 3, 2010

Gago

Tensyen je deme ni, kene gago ke!
Koje gago ni kalo betui gayenye seronok hasilnye. Ish kome jangan pikio tak elok, ce pikio molek-molek. Ate ce kome bayangkan pegi sunge gago-gago dal pasyo dapat remis, kan bagus hasilnye. Itu kat pasyo, ce kome gago lak kat selut kat dalam sunge, moh tak dapat kijeng, saje le. Bile nyebut remis ngan kijeng , baru perasan lame beno dah tak mamam bende Allah tu. Ate mane ropenye nak cari dah dok Chandan. Kat tempat laen ijak le awok tahu melainkan kat kampong awok juge. Kat kampong awok tengah ni kalo nak ngago kijeng ke remis ke, awok riso sebab kampong awok tu deme korek pasyo, jue pasyo le. Jadi setrukto tanoh kat situ tak berape kukuh, nanti tak pase - pase masok pasyo jerolos nanti. Nanti yang yang ngago cari kite pulak.

Tapi ade juge gago yang memang hasilnye seronok tapi jahat (cop nake). Ni awok nak cerite kelaku kengkawan awok. Ingat kelaku kengkawan awok je, awok tak. Tu yang orang kampong kate awok baek (ish angkat bakui lak dah), tapi denye tak tau yang bab jahat awok ni . Ni xtvt mase mandi sunge , Sunge Perak le. Tau ape deme buat sambe nyelam sambe deme ngago hak orang betine. Ish jahat beno deme tu, biase tu. Cop bukan jahat tapi nake , bebudak le katekan. Yang kene gago tu pun bebudak. Yang awok heran bebudak perempuan tu macam tak ade ape ape je, seronok kene gago kot.

Tapi jangan buat pase gago kat rebat (e pepet), silap gago mun digago ulo kan naye tu. Tapi kat rebat tu kalo nak nyelam udang galah ish banyok bebeno deme kat situ. Kalo jumpe rebat, gi le nyelam kat situ udang galoh gerenti nyangkut punye. Tapi mase dulu kalo nyelam kene berhati-hati. Walopun name kampong awok Kg Boye, tapi sekali pun awok tak ponah jumpe boye. Tapi bukan boye yang awok risokan, yang awok riso bile bangun nyelam, tup tup taik terletak elok kat kepale. Ate dulu sunge le jamban orang dulu. Ate taik hanyut kelo le. Yang jadi mangse orang belah elo le.

6 comments:

a.samad jaafar said...

teghingat masok tumih ghemih pulok !! betui2 sedap yak ?

Sharouk said...

Oit jgn cakap le, sedap beno weh.

maiyah said...

tergeliat lidah hehe tp best..

slmt hr rya.. maaf zahir batin

Sharouk said...

Ko kene bebanyak makan tempoyak Maiyah.

DKosongLapan said...

bahaye ni chor.....tersalah gago...... terseluk ulo.....bukannye belut.....
itu ceghite bab belut....
ceghite gago bende lain tu lagi le bahaye.....opppss...bulan pose niii

tinuj said...

Yop,

Hei ngagoni muat ape dilabunkan di bulan poseni..