Wednesday, August 18, 2010

Tengin


Pande, bijok, tambahan:codek lagi apa ya? Kepala teringat perkatan itu je bermaksud kate lawan bagi tengin. Tapi sinonim bagi tengin pulak banyak kat kepale ni bodoh, bangang, tolol, bahlol, bingong, binge, bengap. Gamoknye orang Melayu lebih banyok tengin dari yang pandai ke?

Memole awok ngajo awok terlampo idealis, iaitu mempercayei bahawe orang boleh bepikio gune otak dengan baek. Tetapi bile lame mengajo awok dapati kebenorannye memang boleh berpikio tetapi bagi yang tengin, maklumat tu hanye mampu diproses ketahap tahap tertentu. Kite pun gitu ade sesuatu yang kekadang kite tak mampu cape dalam otak kite. Budak yang pande pun pasti ade sesuatu yang otak hadkannye. Cume yag bersemangat mengajo budak bijak mahupun tengin, kerane Allah menile usahe hambenye bukan kerana hasilnye tetapi ape yang kite usahekan samade ikhlas ato tidak. Jadi anok murid cekgu yang tengin tak usoh riso, cekegu takkan lari dari mengajo kome, walo pun cek egu tau ade antare kome tu memang le tengin.

Namun gitu usahe boleh ditingkatkan untuk mencape tahap memasing ago dapat dikurangkan ketenginannye..

Tapi jangan jadi tengin tak boleh diajo dah le. Bio le tengin tapi mau dengo dek ajo. Kalo tengin tak dengo diajo itu memang bukan manusie Islam sejati . Kerane Islam mewar-warkan umat Islam ago berusahe mencari elmu walo dimane jue berade. Pesan Nabi iaitu carilah elmu walo sampe kenegeri Cina bukan omong kosoang, awok berkeyakinan penoh, negeri Cine masih patut menjadi modal untuk mencari elmu kerane itu adelah pesanan Nabi. Pade awok Nabi tak bercakap hal semase, tapi bercakap hal dulu kini dan selamenye. Sebab Nabi dijauh Allah dari sifat tengin, maksom lagi. Kalo maksom tentu tak buat silap, kalo tak buat silap tentu bijak, kalo bijak amat pasti tidak tengin, walopun baginde tak pande membace.

3 comments:

Hanz Newman said...

hehe.. yg lelain selain tengin tu mungkin - ngok, dungu, bodoh, otak senget, benak hati, bebe-i, ape laghi yek?

uyi mak, memang sedap mengate oghrang ni... hehe

sharouk said...

Mung tengok tu banyok lagi kata orang Melayu nunjukkan bodoh. ish

puspawangi said...

segonk bebeno teman jumpe blog mike ni...teman orghang manong..tp mun dah duduk kolumpo ni dah 26 taun, jaghang dah becakap kuale..kawin oghang johor..tamat le riwayat loghat peghak teman..

o ya..ape hei nya tuk mufti peghak tu kena kata memacam dekat internet ni???sampai manggei di amusang berjanggut pun ada..ee mak..bio bebeno..tak beghadap beno le bunyi nye ye..