Saturday, August 7, 2010

Engkoh


Awok geram beno kepale otak awok ni, mase lain memacam loghat ade awok dengo dan ingat. Dan rame kengkawan suruh kate itu la kate ini la. Tapi bile awok ngadap aje komputer nak postingkan loghat yang dibincang, biasanye satu apah pun tak ingat. Mane rope gaye nak ingatkan ape yang dikate entah. Ate kedang pake baju tak ade poket. Kekadang tu lupe le pulak mawak buku, kedang buku ade mawak tapi dah le pen tak mandang. Ate mane ke ropenye.

Oppss belum masuk lagi kate engkoh tu yak. Okey kite mulekan. Engkohnye kat Salak ade Agro Fest Perak 2010. Biasenye kalo Agro Fest Perak kat Salak ni aku tak ponah miss tetiap tahun. Pase awok rase kat situ manyak knowledge boleh dapat. Tapi tadi yang menariknye awok ade 3 pengalaman menarik nak syer kat sane.
Petame: Anak awok( 1 tahun 9 bulan) tak ponah pegi pesta begitu tetibe die dapat pegi dengan semue keluargenye. Di bantenye nak itu, nak ini. Tak kesah le tu Tapi bile lambat je bile kate tak nak dibante jerit sekuat-kuatnye. Tapi sebab awok ni apoh tak hajap. Jerit kuat mane pun awok tak heran. Memole awok ikut le juge. Tapi agoknye die menerime kejutan budaye, nampok itu endak, nampok ini endak. Engkohnye bile dah melampo gitu, awok buat nohen je, sudahnye diam je anok awok tu.

Kedue: Awok jumpe bekahs anok murid awok di Felda dulu iaitu Syed Umar. Die ade bejue kain baju kat tapak Agro Fest ni. Ingatkan die dok kat sini, engkohnye die dok kat Puchong (golongan hantu kot). Sedangkan semalam awok baru je tertengok gambo die kat fesbuk yang kawan die upload kan kat fesbuk. Engkohnye nak jumpe hari ni. Dulu kire melidi le die ni sekarang ni dah makin macho tu, otai Puchong le kot. Lame juge gebang dengan die, tanyo kabo die dan kengkawan denye. Geng deme belambak kat KL, engkohnye deme dah reunion kat umah Ogy (anak Pak Samad peringkat B Felda Lasah dulu) di KL ke Shah Alam ke lupe le pulak.

Ketige: Masa solat Maghrib tadi punye le rame orang solat kat ruang solat yang disediekan khas oleh pihak Agro Fest. Rame tu biase le, tapi yang menariknye awok dah syif yang ke 5 kalo tak saloh awok. Itu rame lagi dalam syif menunggu syif solat denye. Tue, mude, budak kecik ,rame yang solat. Sejuk rase hati nengokkan rame yang solat. Tapi yang tak solat pun rame juge, apoh deme tak hajap. Harapan awok ago suasane ini akan bertambah rame yang solat. Lagi menarik yang solat kat situ mukenye cerah-cerah belake. Maknenye bukan orang susoh tapi orang senang. Itu ruang solat orang lelaki, ruang solat orang betine , tak le awok petiekan, harap gitu le juge. Engkohnye ade surau lain kat tapak tu. jadi bayangkan le, berape rame yang solat kalo dilihat dari syif kat surau kat tapak pesta dan surau pusat info ternak tu sendiri.

Engkoh = rupa

2 comments:

Hanz Newman said...

Engkohnye dah ade entri sebelum sebelum ni cek gu.

Hehe..agrofest? teman tak jeru nak pegi. Kot ade manfaat kat teman, ank jugak jengah. Makan free ke, ape ape le yg syok. Takat ekspo kat Arena Sq pun tiap tiap bulan ade, kan cek gu? Ate, lain kali aje le.

sharouk said...

Bab entri berulang tak pa kan ase cerite jangan berulang. Al maklum le maknusie biase mudah lupe