Sunday, June 6, 2010

Sokop

Kalo sokop gini kan bagus.
Kalo maen nyorok sei memang le kene sokop muke, ngale kat tiang ke ngale kat dinding ke. Kalo sokop pake tangen sah kene nyelin celah jari. Ade satu soalan yang awok nak tanye sesape yang melawat blog awok ni. Ngape, haa ngape orang perempuan yang bolen bile terserempak ngan orang jantan die sokop muke tapi tak sokop anunye. Kale awok naye bebudak memacam le jawab denye. Ade yang kate banyak sangat cek egu tak tersokop denye sudahnye sokop muke je. Ade juge yang jawab dah tak dan sokop cek egu, muke aje yang dan. Haa ape jawabnye. kang awok jawab last sekali....... mun kalu ingat.


Sokop yang awok heran tengok mase kekecik dulu bile ade bunyi gendang kat pekan dan rame le orang lalu dan beteroyak rerame sambel nyokop kepalenye dengan guni (Kaum China bila ade kematian keluargenye kan gitu). Awok heran awok nanye le emak awok, emak awok ni polos orangnye dijawabnye le deme sedih toyak le deme. Oo gitu, awok mengiakan. Bile dah banyak membace banyak bertanye baru awok tau ropenye lagi rame betoyak lagi bagus yo dewa ingat si mati ni rame sayang kat denye. Betui ke gitu kot awok salah lagi, mane le tau kawan awok nganje kan awok. Kalo ade kaum China yang tebace bagi le tau kat awok, kot anak murid Cina tungge awok selame 20 tahun terakhir ngajo ni Lau Pui Mann tau bagi tau le kat cek egu.


Le ni kalo bab sokop menyokop ni yang awok selalu jumpe kat TV le bile si terdakwa yang rase malu make denye mole le menyokop muke denye dengan baju ke sorathabo ke. Kalo ade bodygad denye siap tutup muncung kamera video lagi. Tu la bak kate peribahase Melayu mane nak nyokop bangke gajah. Dihujung perbicaraan bile tangan denye dah kene gari baru le tak boleh denye sokop lagi muke denye tu. Seluruh dunie le tau, kalo dunie tengok TV Mesia le. Mase buat koje tak elok tak lak denye ingat nak sokop, bile dah orang rame tau mole le nak cari penyokop. Tapi bagi orang Islam pengadilan kat akhirat le yang kite tunggu, kale kat dunie ni payah le sikit kite, pase banyak beno birokrasinye, tapi kot kat akhirat nanti telus semuanye.


Tapi rame yang awok respek juge le, walo pun denye di heret ke mahkamah tapi ijak le denye nak sokop muke denye. Sadin aje denye kat kamera, agaknye denye tak bersalah atao rase tak bersalah atao memang tak bersalah. Tapi sokop muke bile bawe ke pengadilan kan dah nampak rase bersalah tu , kalo tak bersalah nyadin le je kan. Tapi maknusie lain orang laen ragamnye. Ade yang nengok kamera pun dah segan, ade yang suke beno kan kamera.


Jawapan soklan: Kemaluan ialah maruah maka bile ternampak bolen maka muka dulu ditutup kerana maruah telah diceroboh. Bagi yang ade maruah le yang tak ade maruah apoh tak hajap dek denye.

1 comment:

Hanz_Azdi said...

Ate mane nak sokop semua yg udoh terbongeh, tak cukup jari, tangan pun ade due aje, weh! Katup kopek karang nampak jugak anu peh-nye...udohnye denye sokop muke aje, jadi le. Tu pun udoh baguih le pompuan tu, ade rase malu lagi. Kot denye nyadeng je bolen tak ke naye kite (mike mungkin idak, teman le kot) nengok tak kelip mate le kot.

hehe...yang jantan senang le sikit nak kaver anunye yek? Kot tak dan tu lain cerite le udoh nampak terkontang kanten anunye.

Iskh...ape melarat ke lain ni? Udoh le yek chor! Malukan kaum aje...ha ha