Tuesday, June 22, 2010

Kocah


Ade ke mengkome ponah kene kocah? Pengalaman awok tak ade le ponah kene kocah. Gamaknye hantu tak berape gemo nengok muke awok agaknye . Ato die ingat awok ni pun serope die juge. Tu yang deme tak heran nak kocah awok kot. Ade tak pun , ade le sekali , itu pun tak ade rase kene kocah pun. Sebab bile awok nampak bende Allah tu awok apoh tak hajap terus juge jalan sesorang jumpe kekawan kat port biase mase bebujang dulu le.

Gini , awok malam je mase bujang pegi romah kawan awok gegebang. Kat tengah jalan (memang awok jalan kat tengah jalan pon) awok ternampak bende Allah putih tengah terobang kat atas pokok dekat romah Pak Taib ( Wan Cu Sariah). Tapi awok tak ade le rase ape, awok terus aje jalan ke romah awok. Belah malam awok suke jalan sesorang tanpa lampu (bukan nak nero yak, saje suke rope tu). Sampe kat romah kawan tu awok ngabo kat deme , saje nak cerite le. Ropenye esok heboh satu kampong denye bertanye kat awok. Mike jumpe hantu ke semalam? Awok tekejut bile denye tanyo gitu. Ngekek le awok sesorang bile denye tanye rope tu. Pase awok tak rase ape sebab bende Allah tu tak ngocah awok cume denye lalu je. Ape nak herankan, ropenye deme ambik port labun awok. Denye tu caye sebab awok mase kecik tu luruhs bendoi beno.

Kawan terdekat pun yang kene kocah awok tak ponah tengok pun. Cume denye becerite yang denye kocah dek hantu. Deme kabo malam tadi deme kene tindih dek hantu. Sampe susoh beno nak benapahs kate dek deme. Awok gemo gitu , awok tanye balik: Yang nindeh mike tu hantu jantan ke betine? Ngekek le deme, hantu kamu. Mane nak perasan jantan ke betine pase tengah rase susoh nak benapahs. Ye juge yak. Kan ape kale yang hantu betine nindeh kamu, seronok le kamu. Jawab dek kawan ish tak selera aku.

Agaknye tau le dah ape maksud kocah tu kan. Kocah tu maksudnye kene kaco (kacau). Biasenye kocah ni khas kepade yang melibatkan hantu, setan. Jadi kalo orang betine kene kaco dek bebudak jantan. Denye yang betine tu kene kocah le juge, sebab yang mengocah tu tentu juge melibatkan diri dengan setan kan.

2 comments:

maiyah said...

weeeeeee.. pernah kene kocah ngan hntu mata merah msa kecik dlu, seminggu domam huhuu..

Sharouk said...

Best juge kene kocahkan.