Tuesday, September 15, 2009

Tepek

Dalam sessi perpisahan dengan Mama (Pn Hjh Norliah bt Mohd Lazim: Pengetua Kanan SMKSTA yang bakal berpindoh ke SMKClifford) Mama nyughoh masukkan bebeghape perkataan yang ade dua perkataan. Bile ngadap komp. awok lupe pulok ape perkataan yang disebut tu. Tak pelah kedepan depan memang awok nok masuk juge bukan dua bahkan 3, Haji, Haji Haji Mustapha (sempoi betui le drama bersiri TV ni).



Buat kali ni kite kene dulu ape itu tepek. Pon ade 2 maksud tepek ni. Jadi le 2 juge maksudnye, seperti cadangan mama tu. Moh mengkome ade kate yang bagus-bagus jerit ke kat shout mix ato email le aku. Banyok juge yang kite geneghasi baghu telepahs pandang loghat Peghak ni kan.



Tepek yang pertame ni, Mok awok selalu buat mase kecik, pase pepagi Mok awok mesti masok ape-ape sbelum awok ke sekolah. Antagha menunye tepek tu le. Tepek kosong boleh, tepek campor nyor boleh, tepek ngan garam pun boleh. Ikut seleghe le. Biasenye cicoh dengan nyor ke , susu ke biasenye mok awok punye strategi masok gule kari lebih semalam dan pagi ni boleh le cicoh dengan gule kari, yang tu nala punye ghase. Buat pulak kari tu pekat sikit, ate mane tak pekatnye, mesti le di panahs balik kari semalam kan. Tepek ni ni ala roti cane Melayu. Roti cane , itu menu mamak kan. Sebut roti cane ni ni teghingat kawan Duan(sekaghang cikgu kat Johor) mase sekolah menengah rendah, moh dibalunnye 3 ke 4 keping roti cane, steady je. Sampe tokeh roti cane tu tanye, berapa u hantam?



Tepek yang kedue maksudnye tampe (tampal). Doh koyak kene le tepek lubang yang koyak tu kan. Kale bebudok sekaghang ni kale koyak moh kene buang le baju tu, punye le mewah ke belagok ke, entah. Pase kalo kat kampong dulu nyemedang le nengok kekawan dan oghang kampong menepek bajunye yang doh koyak. Punye le jimat dan redho gayenye kan. Ini koyak buang, koyak je buang, kalo hanto kat Afrika ni beghebut deme.



Cup, ade yang ketige ghopenye ( ni pase Haji, Haji, haji Mustapha la ni). Tepek yang ketige iaitu menambun-nambun, menambah-nambah. Doh ade utang moh RM 100 pinjam lagi jadi doh betepek-tepek le hutang deme ( tak sedo dighi, tu yang kite balun kad kredit tu,tepek caghe moden). Kalo pinjam ato gune lepahs tu bayo tak jadi tepeknye. Ni masaalah hutang tapi culas nok bayo, culahs tahan lagi, ni apoh tak hajab.

3 comments:

eja said...

tepek tu org kedah panggei peknga....kate kawan eja sebab tepek2 kat periuk belanga...ntahle sahih ke idok benda nie

mrs sam said...

tepek mmg sedap bila makan time ujan....mmg tak hingat dunia sedapnyer kome...fav mak teman ni...tepek nyor...tp teman gemor tepek tepung lagik...sedap tak terkata...hikhik

Sharouk said...

Kene ajooghang baghu ni makan tepek dan rasailah kenikmatannya.