Friday, November 12, 2010

Merande ( e pepet,, e taling)


Rope ni gamoknye nak nulihs nye. Ate awok pun kekadang hentam je nulihs nye ase ade bunyi dah le. Awok tebace facebook Anak Mat Tekang ( orang Kuale mesti kene orang ni). Denye ngesahkan pase merande dalam sunge, tu teringat loghat tu. Koje ni mase kecik je awok nyemedang buat. Mase doh beranak berenek ni ade le sekali mawok anak awok merande sampe ke kepale Pulo Boye.

Mase awok kecik dulu jangan cakap le, asyek merande aje . Pantang sunge tu kering sikit, merande le kume. Kekadang merande pase sesaje je pase aje gemo gitu. Kekadang merande pase cari udang galah. Yang paling best bile merande pase nak bekeloh berame-rame kat Pulo Boye. Selalu juge merande pase nak maen bola. Ish ngenangkan merande tu ngetek rase kaki awok nak mandi sunge kat kampong awok.

Bile merande cari udang galah kalo ke Pulo Boye yang selalu dapat ikan perek dan ikan kaloi. Mun udang galah ade le juge dapat moh seko due. Gamoknye ikan tu suke lepak kat Pulo kot. Tapi yang lecehnye bile kat Pulo ni bile lintoh pun ngendeng kat kite. Ish kalo tak ngaco tak pe tapi maunye deme tak kaco. Deme pun jemu daroh ikan, dapat daroh maknusiye meloncat le deme. Kalo merande bekelah pulak biasenye kume keloh kat tetengah sunge. Pase bile ayo kerin biasenye ade pasyo kat tengah-tengah. Situ le kume lepaks sambil meghabeskan bekalan makanan memasing. Lepahs tu keme tojon ke sunge mandi sampe puahs . Ish ce kome bayangkan, alangkah indahnye waktu itu.

Mase merande tu pulak punye le sonok pase ayo pon jeroneh, tak ade le macam le ni. Bile nengok ayo tu nampok pasyo kat daso sunge tu. Kalo kat tepi sunge tu ikan tak usah nak kate le seluang, lampam, ape lagi ke namenye . Udoh awok lupe pase lame dah tak ke sunge. Mahu tak mahu port yang awok paling suke kat tebing umah arwah Tok Wahab ( suami Wan Nih). Sebab kat situ rendang pokoknye , ade jambannye yang kemahs sebab arwah Pak Di rajen menjagenye. Port itu lak paling senang nak merande tak berape dalam ayonye. Kalo belah kelo dalam sikit sebab dekat dengan Batu Boye kat rumah arwah Pak Jamid ( suami Wan Lebo). Belah situ tak berani keme merande, laen macam rope warne ayo sunge situ.

Merande = menyeberang sunge sebab sunge mase itu kering biase nye, kalo dalam pun merande juge.

3 comments:

tinuj said...

Salam yop,

Megahndei, Pengalaman yang tak mudah dilupakan. Teman nyaghih (nyaris)lemaih (lemas) di bawah olak, nasib baik abang teman naghik teman pelan-pelan mawak ke ataih pasio.

Hanz Newman said...

merandok sunge ye pronoh teman dengor ... merande? ate kompius awok bunyinye camne entoh.

sharouk said...

Merande ni kahs untuk sunge tapi kalo randok semak pun habis di randoknye.
Pengalaman mematangkankite dalammenghadapi cabaran kan.