Sunday, July 18, 2010

Tak bulor


Memang kena berpasang gitu, kalo tungge je tak jadi. Sekali imbahs macam bunyi perkatan kebulur. Tapi laen sikit bagi penggune loghat Kuale. kalo dah gune perkataan tak bulo tu maknenye dah tak gemo bebeno le tu.

Contohnye macam ni: Minah ko , keme kawin dengan Mamat tu nak ke. Ish tak bulo aku, kate dek Minah. Maknenye gitu iaitu getik terlampau.. Memang le Minah tu melampo, macam le die tu lawa bebeno. Moh rope nenek aku lagi lawa. Tapi gamaknye tak bulo, tak bulo. Jet di Mamat hari hari mahu caer Minah ni kot.

Mun kalu getik, gitu le kelakunye, tak bulo aje. Mun kalu sayang ape saje gemo dek deme, mun kentut pun wangi. Tapi pade awok nade tak bulo ni nampak bongkak sangat. Kalo ye pun tak bulo jangan cakap rope tu. Hati kite ni bebile je Allah boleh balikkan. Dengan izin Allah kot tetibe sayang sesangat kat mamat tu, ha mana nak sorokkan muke.

Ade kawan aku tu punye le tak bulo kat perokok sudahnye die sendiri yang merokok, hampir putuhs berubong le juge. Tu kengkawan ade ngabo, jangan getik bebeno, nanti itu yang kamu dapat nanti. Ade orang kampong tu punye benci kat penagih dadah, sudahnye terkawen dengan Mat Gian, kan naye tu. Hambe Allah jangan digetik, tapi dibantu, itu yang betuinye kan.

2 comments:

paloibinmulau said...

Yop,

bulo pun boleh pakei ke kalo kaler udah lusuh/pudar? mak teman guih dulu selalu nyebut bulo bila nyuruh angkat baju di ampaian bila udah tengahari.

Sharouk said...

Boleh bebeno weh. Mun kalu dah lame dibio kat jemoran mau bulo kain tu.