Wednesday, July 28, 2010

Nyelap = Edit hari Khamis 29/7/10

Ngantok dah ni aku tuluihs maknenye aje le hari ni. Lain kali aku masokkan cerite nyelap nye.
Nyelap = Ngamok

Okey baru hari ni dapat: 29/07/10

Kalo ade orang menyelap lagi le ni, tentu akan jadi seperti gambo yang awok uploadkan kat N3 awok ni. Awok tak le terlibat mase 13 Mei, 1969 hari tu. Pase mase awok baru lebih-kurang 5 bulan masok arena persekolahan. Mane awok reti ape cokeh dek deme tu.

Kesah menyelap mase tu, yang awok tahu pun sebab awok bace diari kakak awok Cekgu Normah. Mase tu pulak yang ironisnye kakak awok dapat gi temuduge masuk maktab perguruan. Lagi pulak ironisnye kene lak temuduge kat Kl, iaitu kawasan yang paling rame orang menyelap. Tapi yang awok cerite ni menyelap makam rendah. Sebab menyelap yang awok postingkan hari ni lebih tinggi makamnye dari itu. Bahkan itulah maksud sebenonye.

Lebihkurang macam bomoh yang tak sedo bile nak berubat orang sakit mase dedulu. Tapi bab menyelap bab ni ade satu cerite kelako tentang bomoh penipu ni. Bomoh ni tak payoh le awok sebut namenye, dah arwah dah pun. Bile die berubat mole die menyelap tak sedokan dirinye. Mase tak sedo tu kononnye, die balun le cakap Siam (heran kenape tuko Thai : rujuk blog EMPAYAR ISLAM BENUA SIAM KEDAH kat belah kiri blog awok tu). Elok die tengah sedap balun menyelap sambil goreng cakap Siam ade le hambe Allah tu cucoh die dengan puntong rokok. Sekali die melatah, melompat terus hilang cakap Siamnye dan terpacul le kate: Opocot pukimak kamu. Pakat ngekek le kengkawan yang pakat cucoh puntong rokok tu. Pecah le rahsie die ropenye tenberangnye saje.

Tapi menyelap yang sebeno biasenye melibatkan ade janji serapah ato amalan yang tertentu yang menyebabkan insan yang melakukannye tak sedo kan diri @ menyelap. Misalnye kat kampong awok tu ade seorang bukan pendudok tempatan , datang dan mahulah die mengajo silat. Dedulu kalo dengo aje silat awok join je. Memole ade le gelangang silatnye. Kendiannye gelanggang tu pindah ke tapak romah Puji arwah Pak Ye. Sedang belatih tetibe budak mude tu (lupe namenye) mole bersilat sesorang @ menyelap le tu. Jenoh le orang sekeliling mententeramkan guru silat mude tu. Akhirnye bejaye le ditenteramkannye. Tapi tak le awok petiekan samade memang menyelap ato bebuat.

2 comments:

Hanz Newman said...

oh nyelap tu ngamok ke? tak beyase gune nyelap dalam kamus hidup teman..tapi pronah le ngelap tu...eh, ye jangan buat pase ngan teman...teman memang bengken orangnye...hehe...seloro takpe..dimaapkan.

ps: Teringat P Romlee dalam pilem denye "Masam Masam Manis" nyelap sampe cakap bahase Jerman. Entah ape ape pun bahase..nak kate Jerman tak Jerman..menurun kot denye...hehe

Sharouk said...

P Ramlee tu kira nyelap juga tu