Friday, December 3, 2010

Ngendeng

Pande kucing tu ngendeng
Tak sah rasenye kalo kite semue tak buat koje ngendeng ni. Kot dah beso panjang moh segan juge nak ngendeng ato kalo ego sangat tinggi harus tak syio nye nye koje ngendeng ni. Ato dah memang bangse sombong yang amat memang le tak mainnye ngendeng ni. Tapi rugi le sebab ngendeng ni seronok natijahnye , biasenye membawe bahagie kalo menjadi le. Tapi kot dapat orang yang kite ngendeng tu taik idong masin ish, masok angin keluo asap le jawabnye. Seni ngendeng ni banyok gayenye. Paling berkesan kalo gune muke kesian biasenye jadi. Tapi tu le kalo ngadap muke kering, taik idong masin, apoh deme tak hajap.

Kalo awok le nengok orang ngendeng ni cepat kesiannye. Tapi mun kalu hehari ngendeng , getik juge.Tapi Mat Sekupang kat pekan Kuale Kangso tak maennye ngendeng, die direk je. Bak sekupang, itu dulu. Tapi kendian ni die tak maen juge sekupang, tapi Bak singgit. Pande die demand. Tapi lame doh tak nengok Mat Sekupang ni, ape le kabonye yak. Ade sesape yang tau ke?

Mase kecik dedulu kan selalu pegi rumah kawan. Moh ade apok deme balik dari pekan dah tentu bawok kudap kan. Jadi bile deme makat makan ngan keluarge tu, kite pun dok le kat pintu buat muke kesian, Koman-koman buat -buat tanye. Itu kire ngendeng le tu. Sudahnye dapat le karipap sekeping ish mase dulu gemo beno karipap Mak Yu yang jue koi kat bawah tebing dulu. Yang selalu nolong Mak Yu tu kan India yang die punye remos ish laen macam punye pusing. Ini pun orang popular mase dulu, mane le peginye. Kan ape rindu nak nengok remos die, maseh rope dulu ke entah. Rasenye kat Kuale dulu itu le satu-satunye gere yang jue koi. Tapi koi yang dijue tu sedap belake le pulak. Bengkangnye sedap, Putu sedap, koi Bom sedap(cucor badak kate dek deme sekarang ni yak). Mudah cakap semuenye makan sedap belake, tak tau le kot awok yang burok melantok. Sampe sekarang pun kalo bini awok masok jarang tak habih nye. jangan perut banyak angin je, habih awok sente kan.

Ini awok nak naip riso sebab Kak Limah ponah nego. Tapi awok ni rasenye nak ngabo koje baek. Ha kan bagus sang suami pi ngendeng sang bininye . Ini sang suami pi ngendeng betine kat Kelab Dang dut. Kang kene gerudi Inul kang toyak lak. Jadi dari deme sang suami melalut ke laen baek le deme rerajin ngendeng sang isteri. Kalo suami tak mahu negndeng sang isteri lak ngendeng. Pahale dapat bahagie dapat kan Kak Limah. Ape komen Kak Limah kite?
Ngendeng = buat satu aksi agar dapat diberikan sesuatu.

2 comments:

Hanz Newman said...

Sape duduk peringkat bawoh semue harus buat kroje ngendeng ni. Adat ler kot?

Si anok ngendeng mak bapak denye nakkan bende tu ini. Tak kire ape bende, mainan ke,cekelat ke,buku rujukan sekolah ke. Kat sekolah pun harus kene le ngendeng dengan maksud me-nge-jek@bodek cek egu denye ato pensyaroh kat IPTA/IPTS. Dah beso panjang pun kebanyakan ngandeng juge nak kroje baguih baguih kene le buat muke & cakap pun elok elok mase intebiu tu. Kire marka tambahan le@bonus kot kite pande ambik hati@mengendeng deme yang intebiu kite tu.

Oghang kaye pun mengendeng jugak, jangan le muhong@bedeoh dengan teman. Takde mengendeng@ikut rapat kulu kelo orang ataih@kontek kite tu, jangan harap le dapat projek tu ini. Ye, tak payoh hulo duit @rasuah pun kene le jegak bebaik!mengendeng dengan oghang tu, kan chor? Betui ke idok teman kabo ni? Ate nak buat rope mane laghi?

sharouk said...

Ajenye beno hanz Newman