Sunday, December 19, 2010

Sarok

Sarok jumpe gambo ni.
Orang kite ni bukan buleh kite pande sikit maen. Kalo boleh ngangkat bola takrow orang rejam, kate dek deme sarok. Sedangkan punye le susah kite menggayekan kaki nak ngangkat bole rejam tu. Tambah pulak bile kite ngangkat gaye badek, lagi le kate sarok. Itu maen takrow, kale maen badminton pulak. Rope tu jugak. Orang semih bulu ayam belah kiri, kite pun angkat le bulu ayam gune tangan kanan ikut belakang badan. Tu pun kate sarok juge. Sedangkan punye le susah kite nak belajo skil tu. Ce le bayangkan orang semih, kite angkat bulu ayam tu celah kangkang je, amacam. Sah kene kate sarok juge le tu. Orang Melayu ni kuat beno hasad dengki nye kan. Yang awok gemo maen ngan cekgu ni deme menghargainye tapi kale maen ngan kawan laen macam deme tak heran je, ish. Bukan kome yak.

Bab maen le orang selalu kate sarok ni bab laen tak ponah le awok dengo. Sedangkan kalo ikut maksudnye, tentu boleh digune pake pade semue keadaan. Tapi pase jarang dengo jadi rase le jangge beno. Haa lupe pulak, ade satu kehs yang awok dengo deme cakap sarok yang bukan bab maen. Mase budak nyawab soklan perekse. Bile nyemak jawapannye, cekgu ngaborkan jawapannye betui. Sedangan deme bante aje jawapannye. Haa bab tu pun awok ponah le dengo deme kate awok sarok je jawapannye. Yang laen ade lagi ke. Pengunjung blog yag pio Perak ade tau ke .

Ce kite terai gune dalam kontek ayat laen. Awok sarok jumpe duit kat dalam bilik ayo tadi. Kale awok rase jangge le, tapi kontek ayat masih betui. Terai laen pulak. Awok tersarok jumpe mak we tu kat stesen bahs, die le yang jadi bini awok sekarang nih. Tak sedap juge tapi betui. Sebenonye lantok kite le ase betui maksudnye kan. Udah le yak, teruk beno awok nak mikio nye wat mase ni. Ape ke henye entoh.
Sarok = tak sengaje.

4 comments:

PakNgahYobKider said...

yang banyo keh nyaghuk ni kat semejid....abih kasut selipar. satu lagi keh masa sebuk di ghomoh kendughi...haaaa kalu jenih gemor keluo masuk ghomoh ikut mana dan je deme nyaghuk kasut oghang lain...apoh tak hajab dik deme...

MOH KEMBARA said...

Salam Yob, "Kau jangan sarok aku punye!" ada Yong penah dengor ni masa kekecik dulu. Tapi bukan tak sengaje, memang sengaje disarok!

shafarahim0405@gmail.com said...

ater kalu pegi kendhugi jangan makei selipa mun kalu kiter naik ghomoh laju aje demer nyaghok selipa kiter kaghang balik ghomoh mengkedek-kedek jalan kaki ayam

sharouk said...

Ha a la, terime kasih PNYK dan Kak Limah. Ade satu lagi maksud sarok iaitu curi ato rembat. Nasib baik ingatkan. Kene bukan satu posting khas ni. Cume bezanye ini sengaje yak. He alahai loghat aku .. aku syok dengonye pulak.