Friday, February 3, 2012

Mereng ( semua e taling )

                                          Yahudi memang la mereng tahap tinggi kan.
Kat pekan kuale awok perati kalo tak ade orang mereng memang tak sah. Dari awok kecik sampe awok doh separuh abad ni ase ke pekan je ade le nampok orang mereng tu. Entoh ape ke sumpohnye kat peka kuale ni entah le.Ce kome petie kat pekan kome , rope tu juge kot. Pase kat merate alam ni memang tak lepahs dari orang mereng kan gitu.

Itu kat pekan kuale, rasenye kat kampong memasing pun memang ade yang mereng kan gitu. Seingat awok kat kampong awok yang mereng secara lansung dan tidak lansung memang le ade. Mase awok tak le awok dengo kesan merbahaye nye kat keme. Tak ade le deme ngusik keme. Cume awok teringat mak awok cerite , tok awok ponah le kene kejo dek orang mereng ni dengan parang. Ape lagi mencicit le tok awok lari sekeliling kampong. nasib baik tok awok panjang langkohnye, kale tak harus dah kene takok dah kot. Lain dari tu tak de le awok dengo kesah lain. Cume kalo awok cerite lanjut nanti buruk lak name baik keluarge rapat deme. Jadi yo le takat tu je kan.

Mase keme pegi sekolah dulu on the way ade juge keme jumpe orang mereng. Itu ijak juge ngaco orang. Tapi kume riso le juge kan. Mane tau takok dek deme keme nanti kan naye. Dulu kalo bole tak mahu lalu depan romah dia , takut juge kan. Mane tau datang mereng makam tinginye kang, naye je.

Kat pekan kuale ajenye rame. yang paling awok ingat mat sekupang. Tapi itu dulu la ni ( da agak lame gak) dan mintak singgit lak, da tak main mintak sekupang. Pande le deme upgrade permintaan ye tak.Lame beno tak nampak die mane gi meracun nye entah. Tapi dengan awok die kanje. Kalo die mintak duit kat awok, awok vice versa kan. Awok lak mintak kat die. Itu kanje beno die , kalo kite buat gitu , belah gitu je die he he. Mase awok tgh pokai le, Kalo tengah ade rezeki rajin juge awok ngulo, jangan kate awok kejam pulak.

Tu belum amoi yang duduk mencangkung kat jam beso, make rame le gambo ditangkapnye dengan anu nye . Tu ade juge regunye, apek yang pake selekeh abih. Pun mane le peginye deme, ijak le awok tau doh. Yang terbaru awok tengok sekarang ni agak menggerunkan le, tapi ijak juge die ngaco orang. Cume suke beno menjerit marah marah kat orang. Entah apedi maraohnye  ijak awok tau pulak. Ate mane awok faham bahase deme, tinggi beno makam bahasenye he he.


Mereng =ila.

3 comments:

Angah said...

dulu mase kecik kalo angah ikut abah ke kuala selalu jumpa ngan pompuan mereng, rambut dia pendek, pakei kain batik, dah berkeretang kain batiknye, kome kenei ke, ingat dak nama dia? angah sian nengok dia

Hanz Newman said...

Tu ler chor... awok perasan rope tu jugak..entah ler ... ase ke pekan kole awok jumpe oghang mereng...ase jumpe oghang mereng awok ke pekan kole. Eh...ape he ni? Awok ghato ker? Awok pulak ker yg mereng ni? iskh iskh.

Sebenornyer kite kene ade pusat serenti ..eh silap...pusat sehenti untuk deme yang mereng tu. Kut spital Bahagiye tak terime deme tu, kene ler oghang kuale buat 1 rumah untuk deme lepak-2. Kurung aje deme kat situ jangan bagi kluor menyongket ke sane ke mari.. kulu kelo dalam pekan tu.. Kole kan ker 1 pekan destinasi pelancongan negara..Royal Town, wehh ler.. malu ler Sultan kite di mate duniye, mane nak letak muke, kan?

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Ate di Perak ni 2 tempat je gah ghamei orang berceratok. Sebabnye disane ghamei org kekaye Kole dan org kekaye Paghit. Kalo musim doghoyan, jgn ceghite le rangginye. Sebenornye yang kene kejo kelilin kampong tu cume nok mbesorkan cerite je! Org mereng ni pun tau buat ape dipeghambat jejauh! Cume org kampong ok ngajo anok2 kecik supaye duduk dendiam usoh mengelewor idok tentu hale. Dalam ghamei yang mereng ni, awok paling kesian ada sekali awok jumpe sorang `apek` bila berjalan 4-5 langkoh kedepan kemdian ngundor setapak kebelakang. Idok le awok tau ade jugak ghope mcm tu. Ghase no kokkoh (capok/dukong) pun ade, ate bile le nok sampeinye!