Thursday, March 8, 2012

Hujan nyot nyet

Dah dekat seminggu  hujan nyot nyet nyot nyet. Dengo kabo banyok tempat dah mole ayo bah dah. Ate mene tak bah dah bante hujan nyot nyet, tak renti renti. Rase awok lame beno dah tak kene hujan nyot nyet macam ni. Kan ape selalu nye sari due aje. Ni dibantenye doh dekat seminggu. Itu yang awok petia. Entah entah lame dah hujan nyot nyet ni

Sape nak tau hujan nyot nyet macammane. Senang tengok le kat Malysia sekarang. Rasenye hampir seluruh negare tengah hujan nyot nyet ni.Memanjang ayo hujan  nyot nyet nye. Rase nye mau bah kat kuale kalo tak ade empang selain dari empang chenderoh dulu. Tapi seronok juge kalo bah . Ate kume kan kena ape mase bah. Yag tak seronok pase romah deme kene bah. Awok jauh kat atah bukit ijak le awok kesah bah datang.

Mun kalu bah rasenye tak leh kalahkan rekod bah kat Kuale Kangso tahun 1967. Mase itu awok umo 5 tahun. Mun kome nak aras mane ayo tu . Ce ngelih kat tangge SMK Raja Perempuan Kalsom. Kat situ ade di tande lagi aras ayo paling dalam mase bah tahun 1967 tu. Ate kalo bah aje nye hujan nyot nyet le kan.

Hujan nyot nyet = hujan kejap ade kejap tak ade

3 comments:

MOH KEMBARA said...

Assalamualaikum Yob Sharok,
Heee lamo bebenor teman idok ke mari! Ujan nyot-nyet ni akak suka sbb cuaca rasa sejuk memanjang. Akak tak bape suka panas, tu sbb tahan dok winter kat Turki ni. Sekarang kampong suami masih ada salji Yob, pelan-pelan cayor tp mau makan seminggu baru abis. Dedulu tahun 70an kampong kami kat Parit selalu ayor Sg Perak naik, ni dah tak mandang!

Hanz Newman said...

a ah yer chor...ujan memanjang...bante ujan udoh hari hari nyot nyet weih kome. Yang koje motong getoh tak boleh buat ape ler, kanjei.

Sejuk sejuk bedi lepas ujan semedang kat Melesia nih tak ler sejuk sampei ke tulang sum sum macam cuace kat Turki tu kan?

;)

Sharouk said...

Waalaikumsalam Yong, bile keme nak ke Turki ni aih.

Yob Hanz, getah mahe le kali ni sebab da kurang dek hujan nyot nyet punye he.