Chat



Monday, August 31, 2009

Sopan

Meghah le Mak CT
Sopan, amaghan ini bukan loghat Perak ya. Haghi ni aku nak respon ke lain sikit. Jenoh aku mikiokan tentang takrif sopan. Nak cekuh kamus ade kat umoh mak awok. Maksudnye kamus Melayu - Melayu. Tapi ghasenye mengkome pun tau maksud sopan, Usoh le nelek kamus, nanti ghase tak santai lak kan.

Ambik kesoh semalam le dan dedulu. Awok ngenangkan CT Nurhaliza, kate dek deme sopan. Awok ngelih bab pakaiannye. Yang takrif sopan same ngan awok ghasenye doh faham kat mane awok nak kenen ni. Semalam konsert CT Nurhaliza di Istana Budaya yang di siorkan oleh Astro di 188. Jenoh awok nengok kan tang mane sopannye tu. Kite ambik pakaian CT Nurhaliza yang memole tu,ghase kaloCT pegi ronde pekan Kuale, nelan ayo liyo jantan (jantan ye bukan lelaki). Tak pe le Kuale pekan kecik, jadi kite sughoh CT pegi kendughi kawin kat Bendang Kering, ghase macam mene pandangan mokcikBendang Kering.

Faham awok pake sopan tu maksudnye pake yang tak menampokkan bentuk badan kan. Tapi kalo pakaian CT yang memole tu khasnye pade awok ijok le sopannye. Buaye nazak pun tersedok. Ate abang K nye bio je yak. Entoh le ape pulok faham kengkawan.

Sunday, August 30, 2009

Deme


Deme lawan maksudnye kume. Tu kata ganti dighi oghang ke tige. Kalo bebahase deme tu biasanye bukan geng le. Yang geng tu biasenye kite sebut kume tapi ade lak puak panggil keme. Haghi ni teghus ke maksud je.

Dalam politik oghang Melayu, kalo kate deme tu, maksudnye oghang PAS atau PKR kalo yang becakap tu oghang UMNO. Kalo oghang PAS dan PKR yang becakap meke deme tu maksudnye oghang UMNO le tu. Itu le parti politik oghang Melayu. Tapi ade juge tepacul oghang Melayu berpartikan DAP dan PSRM (dulu le). MCA dan MIC tak leh le sebab jelas ade bangsenye di name parti kan.

Agaknye semangat Satu Malaysia lame doh ditunjuk oleh kawan aku. Moh dibantenye di atur depan ghomahnye semue bendeghe parti kat Mesia. Sikit punye lawa ghomah kawan aku tu. Dalam ghope tu pun ade juge yang tak bekenan, kene maghoh le kawan aku tu, kesian die. Tapi die buat nohin je. Tu yang mahenye siap die cakap, moh kome beghani cabut le bendeghe depan ghomah aku ni. Tak ade pulok yang beghani nyabutnye. Sebenonye kawan aku tu takut juge tapi moh gayenye beghani tu oghang seghio juge ye tak.

Contoh:
Kawan aku cakap, deme pun kecut peghot jugak.

Friday, August 28, 2009

Tonyoh

Tengok jaghinye tu, sedie nak menonyoh le tu.
Memang gemo beno koje menonyoh ni. Nyemedang kene tonyoh, kepek le hidung kawan. Tonyoh, tenyeh, lebih kurang le tu. Ate mane le ghope nye kene tonyoh. Oghang menonyoh seghonok le, tapi oghang yang kene tonyoh ape ghase, tentu ghase sedih juge kan. Tapi kughang ajo betui sipenonyoh tu yak. Jadi sabo je le, bile menemui sipenonyoh ni.

Kalo anok kecik nyemedang kene tonyoh kat hidungnye, kepek le hidung anok tu. Oghang kalo nak bagi hidung anok mancung, tarik hidung anok tu jangan ditonyoh je.

Hai dah cukup le, letih beno ghasenye ari ni. Tadi jumpe doktor dibaginye vitamin B kompleks je aku. Balun le mane le tau kot pulih kesihatanaku.Wassalamu.

Thursday, August 27, 2009

Tue tobin

Ghope awok mase tue agoknye.
Awok ni dah masok era tue tobin doh, sedor dighi tak ape, jangan tak sedo dighi. Tapi walo pun doh tue, jangan le di bawok tue tu. Nanti doh le tue perasaan pun ghase tue, makin cepet le tue kan. Awok teringat sirah Nabi SAW. Nabi Mohd SAW dilantik sebage Rasulullah ketike umo 40. Jadi awok ambik umo 40 sebage panande awe tue tobin. Namun begitu awok tengok Nabi berperang ketike mempertahankan Islam itu ketike umo beliau era 50 an kan. Jadi panglima perang ketike dah 50 an, ini yang awok jadikan contoh tak jadikan umo era ini ditue-tuekan.


Tapi ade awok tebace hadis kalo umo 40 kite masih belum berubah, tu memang payoh le nok beghubah. Nak beghubah bio mase belum 40 an kalo dah menjangko 40an payah le. Kalo umo 40 masih belum ghajin solat, sampe tobin le tak solat. Kalo tak pose sampe umo 40 sampe tobin le melantak sesiang. Kalo sampe umo 40 masih nikam eko. dah le tu sepanjang idup le nikam eko. Melainkan Allah bagi can kite bertaubat dan kite pun ade ingat mau taubatan nasuha, Insyallah. Tapi kalo tak di izin Allah jadi taubuat aje le.


Awok ghase untung emak awok, pase ghame sanggup jage nye. Awok bayangkan awok doh tue tobin nanti, sape le nok jage awok kale awok sakit nanti. Ayoh awok pun ade oghang jage, Alhamdulillah rezeki deme, kot kite nanti cammane le pulok.

Tuesday, August 25, 2009

Teghobang dari atap ghumoh.

Sayap tu lawa beno, ijak le sampe macam tu.

Tak ponah awok demam sampe letih lesu dan lame macam ni. Dah seminggu demam , rase demam dah okey tapi badan ghase tak bemaye. Bawok moto, bawok kete ghase melayang, macam nak teghobang ghasenye. Tu semalam tak ade posting, kaloh awok kali ni, ade juge awok taip sikit, lepas tu beghenti pase letih, biasenye posting akan auto save to draft. Tapi entah ape ke ghagamnye, satu pun tak ade save. Apo awok taip semalam pun awok doh tak ingat. Teghobang semuenye.

Mase kecik ade juge pikio nak jadi pilot, boleh le teghobang selalu. Tapi imaginasi awok ni mase kecik lebih daghi itu. Awok sendighi yang nok teghobang macam superman tu. Jadi mase sek rendah dulu awok buat dua sayap (sepasang) yang diperbuat daripada kain dan kayu yang diikat kemas. Setelah itu sayap itu disediakan ruang untuk memasukkan tangan agar sayap itu kemas pada tangan. Setelah mustaid, awok bawok atap tu ke bumbung ghomah awok. Setelah siap dipake dengan kiraan 1,2,3 awok pun tojun kebawoh. Laju je ke bawah nasib baik tak ade berlaku kecederaan. Nasib baik awok pikio juge, test bumbung rendah dulu, kalo awok test yang bumbung tinggi, entah le. Jadi meghase le awok teghobang walopun tak mau teghobang.

Mungkin awok dan anok awok ni kaki teghobang kot ce bayangkan. Mase kecik awok ponah jatuh tangge tinggi daghi ataih ke bawah, dah kawin ade jatuh pokok langsat. Gamokmye behajat nok teghobang le tu. Anok awok mewaghisi bakat awok tu. Tangge yang same anok awok jatuh tapi dia luke le, awok ijak pulak. Ke 2 jatoh dari titi kampong buaya ke sungai buaya kecik, jatoh dengan basika sekali. Lepas tu jatoh daghi tangge juge sedang menaiki walker, tangge ghomah sewe. Bakat awok le tu kot. Tu anok awok yang name Qucai tu, ade gambonye kat slide tu.

Teghobang = terbang.

Contoh:
Cekcibo teghobang dengan menarik sekali gayanye.

Sunday, August 23, 2009

Kecek

Bulan Pose kale oghang yang tak pose banyok le die punye ake nak kecek oghang. Doh daghi kecik tak biase pose, doh tue tobin baghu nok pose tak boleh dek deme. Melainkan bebeno deme taubat nasuha. Kalo tak taubuat je le. Doh tue tobin malu le nok ngaku tak pose , jadi terpakse le caghi jalan ngecek ase dapat mentahcike (ni layak gune perkataan ini pase yang haram pun balun).



Beno le kate oghang tetue nak lentur buluh lentur daghi rebungnye. Buat peribahase baghu le pulak jemu nengo itu yak tambah pulok buluh memang boleh dilentur. Melentur bonsai bio jual jadi mahe. Kan payoh nak lentur bonsai ni tapi hasilnye cantik, mahe pulak tu. Melentur buluh ape dapat, lento buluh ape dapat. Lento bonsai ha kan bagus.



Bab kene kecek ni dalam hidup tak soh , hidup kite, kalo tak kene kecek. Daghi sekecik-kecik kecek sampe sebeso-beso kecek.Yang last sekali awok kene kecek mase nok tolong kawan nak mintak awok jadi penjamin. Kene bayo ando 7 ribu . Okey le walo pun awok takut pase ponah kene tapi bangse tak seghik awok ni. Awok setuju le jamin, alih-alih datang kat awok dia tunjuk borang mintak tande tangan. Awok tengok awok kene tanda tangan tang peminjam bersama. Awok kate le, maaf awok dengo mike mintak awok jadi penjamin bukan jadi peminjam bersama. Jadi mintak maaf le awok tak mau tandatangan. (name bio le kan)



Kecek ni tipu le kan.



Contoh:



Zilah mengecek emaknye supaye die dapat bersame kekasihnye, menyebabkan die kemalangan.

Saturday, August 22, 2009

Mentekedarah

Gambo Kuale Sunge Kongso menghale ke Jambatan Sultan Abdul Jalil (Popular di pangge Jambatan Sayong)
Kalo arwah Wan Kayah dulu die suke sebut mentahscike. Same le maksudnye dengan mentekedarah tu. Sebenonye ase perkataan bagi mentekedarah tu ialah muntah ke darah. Tapi bukan le itu maksudnye. Maksudnye menunjukkan oghang yang makan banyok bebeno sampe macam ulo sawe kenyang. Kan bile oghang makan belebih beno tu sampe ghase nak muntoh balik segale isi peghutnyekan. Tapi biasenye mentekedaghah ni digunakan dalam keadaan emosi maghah. Maghah tengok kelaku anok mase makan. Maghah kat sedaghe yang semokap harte warisan.
Seghope oghang menyebut Kuala Kangsar le. Kangsar tu kan ase nye dari perkataan Kurang Satu. Bila sebut lelaju daghi kurang satu jadi kangsar. Dek keghane kat Kuale Sunge, sunge tu pun di pangge Sungai Kongso. Ikut sejaghah nye yang awok tau, ,ni awok nak cite ni. (kale saloh , kabo le, tolong betuikan yak).

Bile keghajaan Melayu Melaka tumbang pade Portugis taun 1511. Kaum keghabat Di Raja dan pengikutnye bertaboran laghi ke sekitar alam Melayu. Jadi keghabat Di Raja Perak ni sampai le Beting Beras Basah iaitu kawasan Kuala Sungai Perak. Mereka berkumpul disitu dan tidur disitu sambil keghabat DiRaja itu memacakkan pedang Di Raja kat Beting Beras Basah tu. Malam tu keghabat bermimpi ada yang menyughoh membuat negeri di kuala sungai yang ke 99. Make keesokkan haghinye megheka semue mudik kehulu beghame-ghame. Sepanjang perjalanan ade keghabat dan pengikut yang singgah dan membuat penginapan di sepanjang mudik itu seperti Teluk Intan, Kg Gajah, Pasir Salak, Lambor, Bota, Parit, Kota Perang, Semat, Semente, ( banyok weh tak laghat aku naipnye, meh tengok sini je) Bagi oghang tak maghah awok tak tulih name kampong awok. Bile singgah tu tentu ade le ketue nye kan sampe le ke kuale sunge yang ke 99 iaitu kurang satu nak jadi seratus. Ade versi lain pulak awok ponah dengo cek egu cakap panjang Sungai Kongso tu 99 batu. Mengkome ghase yang mane?

Contoh:
Bulan pose ni ghame mentekedarah doh le makan sampe senok doh tu sampe bebuang segale juadoh yang di buat ato dibeli tu.

Friday, August 21, 2009

Kocah

Dalam hidup ni kalo tak kene kocah tak sah kan. Sejak daghi kecik sampe ke tue kene kocah.Mase kecik gemo le merengek tak tentu pase waktu memalam tanpe tau sebabnye, kate oghang tetue kocah dek hantu ( kale ade Labun Kulup Sakah(KLIK) kan bagus boleh mintak tolong die tengkingkan hantu tu). Udoh beso sikit abang kakak pulok mengocah kite sampe ngobak le balun dek deme. Jeghokah dek mak diam kejap, tak lame lagi ngobak balik... . Dah masok sekolah ghendah kocah dek kekawan pulak. Dah pi sekolah menengah pulak kocah dek awek pulak, ate dah mule datang ngelenyo nye. Dah abih sekolah dah gate nok menikoh pulak. Udoh ade bini nak ade anok, mule le hidup kocah (yang ni sebut je tapi jadikan ia tanggungjawab, insyallah) deh anok selagi belum berdikari. Dah tue (awok belum le sampe tahap tu lagi) tapi ghasenye kocah dek kubo le kot.

Kat kubo pulak kocah dek Malaikat Mungkar Nangkir. Soalannye dah bocor semue yang ade ngaji dah tau tapi nok jawab tu payoh, pase pake ape yang kite lakukan kat dunia. Kale bagus ape yang kite buat kat dunia kerane Allah SWT insyallah boleh le jawab. Tapi kot hidup penuh node dan maksiat dan segale ape yang kite buat bukan keghane Allah SWT teghuk le kite belasoh dek Malaikat Mungkar Nangkir. Betui ke Ustaz.

Sudohnye sepanjang hidup sampe mati kene kocah. Ghasenye jelas amat maksud kocah tu yak. KACO (kacau).

Ade oghang kate betui . ade oghang kate saloh, mengkome nile le sendighi.
video

Moto ke kete

Yeeee video yang pertame bejaye diupload. Ni gambo anok awok naik moto ke kete entah.Gambo ni diambik semase Karnival rakan muda di padang SMK Clifford, Kuala Kangsar, Perak. Awok teringin juge naik tapi malahs le pulak jadi bagi anok-anok aje le. Nunggu upload gambo ni lame kan jadi dan pi gunting rambut dulu, balik tengok dah ade doh.

Mase dedulu mane ade peluang ginikan jadi bebudok sekaghang patut ambik peluang mencube segale xtvt yang berfaedah, banyakkkkkkk.Tapi yang awok heran pase ape deme cube xtvt yang tak befaedoh. Peluang ade , terhidang didepan mate segale xtvt yang molek-molek. tapi deme balun yang tak molek. Ngape yak.


video

Selamat Menyambut Pose


Tup-tap, tup-tap dah pose balik. Cepat beno mase berlalu. Aghi ni aku dapat cuti (MC) pase aku demam. Ghase lemah selughuh badan, siap selseme, batuk, sakit kepale. Kate doktor tu ade le cighi-cighi H1N1 tu. Dialog rengkahs kami:
Awok: Beghape suhunye
Dr: 38.5
Awok: Abih awok ni kene H1N1 ke?
Dr: Sebenonye itu le ( maksudnye (H1N1).pase kami hanya memilih yang kritikal saje
Awok: Habih awok maksud wad le.
Dr. Tak le gitu pase kami hanya memilih yang kritikal saje yang darah tinggi, asma dan kencing
manis.
Dr: Cikgu sihat tak ade ape sakit buat mase ni, insyallah jadi hanya dengan perubatan kami yang
sistematik orang yang sihat akan mampu memulihkan diri dari H1N1.
Awok: Okey tegime kasih Dr,
Dr: Sebelum balik ambil MC dari staff saya ,okey.
Awok: Terima kasih

Tu berlaku semalam hari Khamis kurang lebih 11.45 pagi di sebuah klinik kesihatan di Perak.

Ape henye pun awok nak ucap Selamat Meraikan Ramadhan buat semua.

Thursday, August 20, 2009

Nin

Bile peghatikan kekadang ghase rugi geneghasi mase kini. Tapi, Allah SWT ato ade sebab musabab dalam mengatur alam ini kan. Yang awok ghase deme ghugi tu pase deme tak meghase hidup susoh, macam dedulu. Sedangkan geneghasi era saye dan sebelum saye ade meghase susoh. Ate bayangkan nak ayo kene ambil baldi kando daghi sunge ato telage. Nak masak kene caghi kayu api. Mase panjang terpakse potong dengan gergaji beso yang saye ceghite dulu ( bawoh tajok nyoghong-nyentap) / Doh potong tak abih lagi kojenye, kena pulak belah dengan kapak (macam cegite Hang Tuah tu).

Itu bab susoh, tengok bab ayo pulok. Ayo dedulu nin je nampok sembe (juge di panggil pasho) kat daso sunge. Moh rezeki ingat tak ceghite Tok Jalil, mudoh bebeno nak dapat ikan, moh ke sunge je dapat le ikan, moh ke sunge je masok le ikan. Kalo nok kendughi kendagha semua oghang kampong datang tolong. Seminggu sebelum oghang kampong doh ke hutan beghame-ghame(oghang jantan le) caghi daun donsang (daunnye lebo dan panjang, apus le kite kalo bedighi. Daun donsang tu buat atap bale, lepo tempat pengantin (ade name lupe, ade sape tau). Masak tuan ghomah sedie je bahan-bahan dan perlatannye, tau masak je.Dedulu ais susoh nok dapat , tapi haghi tu memang sedie ais ade ayo megha ayo kuning, kalo ayo meghah tu siap masok cengkih lagi. Ayonye tentu nin tak macam sekaghang, kalo ayo paip pun kekadang keghuh.

Kat ghomah kampong tu ade ayo telage tapi doh tak peke, so tebio je. Kalo awok buat ghomah kat sane nanti awok nok menghidupkan kembali telage tu. Ayo punye le nin, sejuk dan nyaman je. Ayo paip ni hangat tak nyaman sangat. Nasib baik ade hutan lipur yang ayonye nin. Tapi pemaju nenang je nak bangunkan tempat tu.

Kekadang nin ni, oghang kume pake kat ghope oghang.Kale oghang tu lawa kume kate le nin ghopenye. Bayangkan analogi ayo nin dengan wajah gadis tentu gadis yang lawa sesangat kan.
Bak kate Othman Hamzah: Siapa bilang gadis Melayu tak menawan, tak menarik hati.
Tapi sayangnye gadis Melayu sekaghang ni ghame (buka semua maksudnye kan) tak nok jadi gadis Melayu. Deme suke jadi macam bollywood, hollywood. Kekadang tu ngalohkan amoi lagi pakenye kat kampong tu.

Nin ni bermaksud jernih (jonih, jeghonih) atau wajah yang lawa.

Contoh:

Ayo sunge Perak sekaghang ni tak se nin ayo dedulu.

Wednesday, August 19, 2009

Ponyok

Anok sedaghe (Mat) nikah di bantu ole sepupunye Ustaz Zamri (Mari Mengaji)
Habih kotas tu kene ponyok mase menulihs soghat dedulu. kalo saloh je ponyok , buang, ate nok nulihs kat awek mesti bagi yang power punye ayat, baghu le cayo hati awek tu kan. Ini dedulu le. Mase ni mane ade oghang nulihs lagi kan. la ni balun SMS je le, lagi cepat. tapi die punye feeling kureng. Mane laghat nok nulihs memanjang kat handphone. Kalo saloh pulak tak leh ponyok handphone tu, kalo gegham ngempahs entoh le.

Nganto soghat dule siap wangi punye soghat, kale kotahs tak wangi taghuh bedak sikit ato sembo ngan minyok wangi ke. Mase tu maneingat kot pasangan tu balun minyak senyonyong ke, ape ke. Pase oghang doh asyik mahsyuk. Kalo doh becinte ni ghame bute. Die nampok pasangannye tak ade cacat cele.Entah-entah pasangan nye tu patut ponyok kat Lubuk Mat Anjing( lubuk ni ade kat sebelah bawoh ghomah rehat KualaKangsar). Oghang tengoh becinte ni cakap oghang deme tak pake (apoh tak hajab). Deme dan pasangan deme je yang betui, oghang lain dengki. Ce dengo sikit cakap kawan keliling, memang ade yang dengki, tapi ce check mane le tau kot betui cakap deme kan.

Duduk ghame dengan kekawan ni bile begugho tu suke sangat beponyok, terutame bile dudok kat Hostel. Kekadang bile doh ghame tu ade juge kekawan yang teponyok dudok sesoghang. Ate macam-macam keh le kat dunia ni. Kale bab memonyok ni kekadang ade juge anok daghe malahs. Basuh baju ghajin le juge, nyide baju boleh lagi ngangket baju laghat lagi. Tapi tibe bab lipat baju ghame malahs. Sudohnye ponyok baju dalam lemaghi, ato humban kat bilik. Ko kot?
Ish jangen di kawin anok daghe malahs gitu, tapi ia lepahs kawin tu baghu tau pasangan kite kan.

Belum kawin tu cantik molek belake. Pijok mempighas pun ngonyen je mempighas tu. Sepak tungo nyadin je tungo tu. Elok soh cinte-cinte, nok kawin teghus pinang je, cakap ko mau aku tak, kale mau teghus je kawin, tak mau caghi je lain. Lagi pun kan saloh kalo dating-dating tu, jangan buat pase.

Jenoh


Tak caye kuale pekan tecantik kat Mesia, meh nengok ni. Kat penambang Sayong

Nok makan ikan lampam, nok ikan seluang, ikan baung, seknike ikan le. Dedulu mudah bebeno. Sekaghang ni susoh bebeno le pulak. Agaknye rezeki oghang sekaghang ni mahe agoknye tapi kononnye maju kan. Jenoh makan ikan sunge dedulu. Punye le senang nok makan ikan sunge. Camni, ade oghang tue kampong kami tu yang ghajin caghi ikan. Arwah Tok Jalil ni bile mandi sunge je, balik bawok ikan, balik bawok ikan nampok tak punye mughah rezeki oghang dedulu. Sekaghang ni kononnye dunia maju canggih, tapi punye le sekse caghi rezeki, sampe malam pun tak becukup-cukup. Dulu belah malam oghang rehat, sekaghang belah malam bante dek kite koje juge, ,canggih le kononnye tu yak.

Balik ceghite Tok Jalil tadi kume peghati ape die buat. Senang je ghopenye, die bawok sauk beso (ade namenye, awok dah lupe, nanti awok bagi tau, siap lokeh sekali) die pergi buang air beso sambil tu sauk beso tadi tadoh kat najis tu jatuh. Mase ikan tu beghebut anu( bukan anu tu) tu Tok tu angkat le sauk tu, make tertangkap le ikan tu. Jenoh le makan lampan, kalui, baung seluang yang beso-beso lak tu.

Awok pulok mase dedulu ( mase kecik) jenoh makan udang galah dan ikan sunge. Ate bile nyelam je mesti bawok udang dan ikan sunge balik. Kan ke rezeki mughah tu, Alhamdulillah.
Tak ade nyelam kosong je. Ade le alatnye nak nembak ikan tu, kaghang kalo ceghite susoh awok pulak. Ngenangkan mase nyelam tu umo awok lengkongan 14 taun. Ade satu tempat
tu dekat batu bentuk ekor buaya ( tu pase name kampong awok Kg. Buaia , nanti aku upload gambo batu bentok eko boye tu). Tempat tu ayo bebuih dekat lubok, dalamnye 3 kali tinggi awok sekaghang ni. Tapi punye le bebudok ,
nyelam juge, ijak tau base takut. Sekaghang ni pulak kalo sughoh nyelam kat tempat tu, fikir 3 x kali awok. Jenoh juge Mak maghoh pase pegi sunge tu, tapi doh perange bebudok dulukan. nasib baik juge ade perange itu, kale tak berenang pun awok tak tau.

Jenoh same dengan maksud nyemedang atau bahase kite selalu, kerap, galak dengan keadaan yang bersungguh-sungguh.

Contoh:

Jenoh ngajo 3 Amanah maths tajuk algebra, penin deme nok memahamnye.

Tuesday, August 18, 2009

Soh

Wah ketot lagi, kan best gitu. Biase le idup nok meghiah, takkan idup soh je, tak best le. Kat kampong awok tu soh aje le, ate ape yang adenye,kendeghean kughang, ghomah kughang,oghang kughang. Yang lebih hutan banat, semok-samun.

Tapi kale kat Taman Chandan Putri doh le, tak yoh gi pekan, meghiah beno. Tapi kale masok koi 10 kat kuale mole le pekan diraje to soh je. Kot ade pun yang lepak kat ayo pancut dan ayo tojun kat tengah pekan,dekat beno dengan jam beso. Ponah ke ngelih kat situ. Meh la datang Kuale. Pekan terindah di Malaysia ape, nape tak caye.

http://www.flickr.com/photos/8047789@N07/2249478829/ Ni gambo pekan kuale kat area jam beso, soh je kan, tu doh lebih koi 10 le tu. Ari ni tak ade gambo kene klik kali ni.

Soh tu maksudnye senyap.

Contoh: Ape ke he nye ghomah Pak Man tu soh je, ate Arul je anok nye yang ade, Reha, Na , Mah, Da dan War tak ade le tu.

Contoh tu awok uboh satu name keluarge Kalo (kalau). Kalo tu ialah keturunan yang main alat muzik di RajePerak. Kot saloh gi tau le, yang awok tau yang boleh main alat muzik di raja perak ni keluarge kalo ni je, kale oghang lain main mau bengkak tangan (ni main gendang) ato bengkak molot ( ni tiup seghune). Lagi pulak yang keturunan kalo ni mesti anok yang sulung. Angah dan yang ranking bawoh lagi tak main le. Kalo nok tau oghang ni gi kat galeri Sultan Azlan Shah dan tengok tayangan video, tu yang niup seghune panjang tu Pak Man le tu. Sekaghang ni dok kampong jadi imam kat surau tu.

Monday, August 17, 2009

Dan


(Gambo zarah ayo bile di bace ayat Quran)
Hamdan, Sahidan, Wildan Shahdan dan yang sewaktu denganye, jangan peghasan yak(bukan u all). Awok tengoh ni kenan beno dengan kate-kate yang ketot-ketot. Bahkan mase kat SMK Sayong dulu awok diarohkan mengajo Sains. Banyok beno awok buat nota ketot-ketot. Awok bukan Cikgu Sains tapi moh dibante dek deme sughoh ngajo sains. Tapi kan awok dah cakap awok ade perange apoh tak hajab. Tu teman bante juge ngajo walo pun teman bukan cikgu sains. Ngajo Math boleh le awok. Kejap awok kejap teman, mane-mane le kan semuenye loghat Perak juge.


Telajok cite ketot pulak, biase le awok tu kan. Tu le mengkome dah tak dan-dan nok tau ape maksudnye kate dan tu kan. Direct to the point kate oghang kampong awok. Dan same maksud dengan sempat. Kan best, ketot aje katenye tapi maksudnye sempat. Dalam hidup kite ni gemo kite tak dan-dan dalam menghadapi kekehidupan.


Tamboh pulak bile pegang stering kete.Tamboh jalan manong nak gi sekolah dari pekan Kuale. Macam ulo kene palu jalannye. Ade jalan seterit sikit itu le mase nak cilok, baiknye. Tamboh cikgu pompuan kat sekolah teman seme hande bawok kete kat jalan ulo kene palu tu. Ate bossnye ngajo gitu yak, jangan maghah boss, nanti cepat tue. Deme tu tak dan-dan ase nampok line clear je, siap bagus punye cilok wo. Ate kene sampe jam 7.30 paling lewat dan manisnye jam 7.20 mane tak cilok. Ade sekali tu soghang cikgu pompuan (soh le sebut name yak) polis trapit pon ngedo bile die lalu. Ngelen polis trapit tu, awok ngonyen aje le. Aku ghase cikgu pompuan tu tu bukan lagi ngonyen dah nyongen pun.
Buat seorang yang bername Dan anok Pak Mat Diah, dah kawin oghang Kelantan tapi le ni dok kat Serdang dengonye.

Contoh:

Masih dan lagi belajo wahai anok mughid ku, jangan ngaloh dah le.

Sunday, August 16, 2009

Tang

Ni kat kakiGunung Kinabalu (Ada baby kerana ade mak bapaknye kan)
Ape ke jadahnye pulak menatang tang ni. Kalo bahase Melayu cam ni kan senang. Nak menyatekan sesuatu pendek je tapi maksud sampe. Macam bunyi katok besi je ye tak.Tang ini bermaksud di. Lagi pendek, maksud awok tu satu sukukata je.

Budak mude sekaghang tak beghape bekenan tang lagu lelama(klik). Deme kate lagu lelame leceh, slow, muzik semacam, kelako. tak sedo deme bahawe senye deme telah menghina oghang lame termasuk mak bapak ( Patut tulis bapok , tapi lain pulak le maksudnye) deme. Bapok jangan le maghah , sebab spesis ni mesti ade punye.

Tapi bagi awok deme ni mesti buat keputusan jelas same ade nak jadi jantan ato betine, lelaki ato pompuan. Deme tak boleh jadi tengah-tengah.Nak jelas jantina deme kene check tang deme punya badan, berape % badan deme yang berfungsi sebage jantan ato betine. Kalo % tang jantan tinggi,soh deme kene le jadi jantan, kalo % tang betine tinggi, kene le deme jadi betine ( iaitu mampu beghanak, kalo tak mandul ).

Contoh:
Ne: Aku jatoh besika tadi
Chuer: Tang besika mane yang ghosak
Ne: Eik basika ko tanya, tang besika tak ade ape
Chuer: Sori, tang badan ko yang mane sakit
Ne: Tang anu sakit teghentak kat henda basika.

Saturday, August 15, 2009

Apoh tak hajab

(Dedua adik ipo aku, Yati baju ijo dan Ju baju meghah)
Bile aku tulih ato sebut je tajuk kat ataih tu tentu awok ingat kat adik ipo awok Yatie. Die ni minat beno ngune kate apoh tak hajab tu. Realitinye bile aku usik balik bedeahnye je, tak te apoh tak hajabnye kan.

Tapi bile aku buat apoh tak hajab memang deme hangat beno kat awok. sampe bini aku pun maghah kat aku bile aku buat perange apoh tak hajab tu. Tapi die tak tau perange tu le yang aku dapat betahan hidup ngadap dunia ni. Dedulu kale aku maghag kat anok mughid misenye, sampe seminggu aku ngang je. Tapi sejak aku

ngame apoh tak hajab banyak bezanye.

Apoh tak hajab ni memang le maksudnye apa pun tak peduli. tak kesah. tapi kekate apoh tak hajab ni bukan bermaksud tak bertanggungjawab, tapi lebih kepade tak beghape ambil peduli, bukan tak prihatin tapi lebih kepade buat le ase jangan ko kaco awok dah.

Tapi bagi pasangan yang caring jangan le buat perange ni tentu pasangan akan ghiso dan sedih almaklum le caring. Tapi bagi yang belum nikah tak yah le caring sesangat, banyoknye lakonan je tu, sementaghe belum dapat. Dah dapat entah-entah asyik becako nyemedang.

Contoh:
Pak Li Pak Tat buat apoh tak hajab je bile Mak Cik Cah menego pakaiannye yang seghebeh tu.

Tungo

Moh beso tungo ade juge nampok nye kat badan kite ni. Tambah kalo tungo tu ngokak anu kite. Kalo tak dikokaknye kite apoh kite tak hajab. Pase doh kene kokak baghu kite inte, kuit-kuit nampok le meghah je tungo tu. Sakit bebeno tu ijak le tapi bengkak le sikit pase kene kokak tu.

Kalo tungo tu ghope tu le, kale mempighas, cammane lak, kale dia lagi tak glamer dari tungo. Kale tungo rona meghah tapi mempighas rona cekelat tua. mempighas ade le beso sikit.

Tungo, mempighas ade le nampok juge. Ghasenye mengkome kene tungo dan mempighas tu yak. Dua-dua kalo dikokaknye kite ( gune kokak beso beno bunyinye, kite tuko ketit) gate di buatnye. Tambah mempighas kalo masuk dalam telinge mau ngelupo juge sakitnye.

Awok nak buat analogi je pase tungo tu. Analogi awok tu berkaitan dengan gambo kat ataih tu le.
Tungo tu ade juge kite peghati,nampok juge. Ce cube inte kite yang kite peghasan hebat beno tu. Wan Kayah kate ce ngelih kat bumi tu ade nampok dighi kite yang dikatekan sangat hebat tu, sangat lawa tu, sangat yang segale sangat le. Kalo sedo dighi tak beghape nok hebat . ce cube caghi pulak oghang lain yang kononnye hebat.Ce caghi Obama, kalo tak minat Obama ce caghi Usain Bolt pelari 100M Olimpik tu. Ade ke nampok kat bumi tu.

Dalam maksud lain sebenonye kite ni lebih koman dari tungo. Kecik-kecik tungo ade juge kite nampok meghah je. Beso-beso kite tak nampok pun kat bumi tu. Jadi usah le peghasan yak.

Contoh: Tungo suke mengetit bawoh ketiak aku mase aku kecik dulu.

Thursday, August 13, 2009

Mengelewo



Tadi terbaca comment Cikgu Nazri di blog Eja(Klik).Teman terjumpe perkataan kat ataih tu le. Dah lame tak nyebut perkataan tu. Perkataan tu mesti dibaca dengan imbuhan me baghu jadi, kalo tak agak laghi sikit bunyinye, ngelewo je tak beghape nak jadi.

Bebudak sekolah awok suke beno mengelewo meghate-ghate. Skul awok tu banyak ruang susah nak kepong
bebudak yang ghajin mengelewo ni. Kale nok ngepong
bebudak yang mengelewo ni mau 3 oghang cek egu baghu
dapat tangkap. Ade taun lepahs tu ade cek egu kepong pelajar , tak kejo pun, hanya jalan steady je.Pelajar tu kalu lari naik tingkat tiga (second floor). Cek egu naik juge ngepong ke ataih. Dengan takdi sangka-sangka lantoknye di tojun dari tingkat 3 ke bawah. Elok je landing kat bawah dan budok tingkatan 2 tu hanye ghetak tumit je. Cekegu yang pucat, budak tu nohin je.

Tapi aspek mengelewo yang paling seghing diperkatekan ialah bab naik kenderaan khasnye naik moto ato besika @ merempit. Memang le Mat Rempit suke beno bawok moto mengelewo. Tu yang dah pande bawok moto yang keciknye bawok besika, ghope tu juge. Sesikit willy, sesikit willy, yang dah tere sikit wikang sudahnye jatoh tekangkang, lantok kome. Itu pilihan sendighi kan? Tapi teman dengo cite kalo Mat Rempit yang celaka ni (jangan marah ye yang celake je. mengkome ijak kan?) Udah le deme langgo kite, deme tegolek, datang geng deme kite pulak di balunnye. Naye beno!

Ate yang bawok moto mengelewo tu bukan tere manenye, kalo tere tentu deme kat Litar Sepang ye tak. Setakat mengelewo meghate jalan begitu Mat Rempit gitu. Bahkan ngonyen Minah Rempit yang lagi hebat daghi itu. Taukan ape maksudnye mengelewo tu. Berkeliaran, pemanduan tak tentu hale, tak tentu kighe gitu le maksudnye.

Contoh: Kulup suke bawok moto mengelewo menyebabkan die selalu terlanggo kambing yang banyok di kampong Sayong

Cekcibo



Kat SMKSTA Manong ni ade soghang pelajo namenye macam same dengan tajuk diatas Cibo. Dia ni keturunan oghang Asli Kg Ulu Balang Bekor. Die ni sentiase ngonyen, hitam manis oghangnye.
Tapi bab aktif kelas dia no.2 kot. Asyik ghaib je die dulu le. Dah teman tego sekaghang n imasih ghaib lagi entah le.
Awok bukan nak ngesahkan Cibo ni, tapi Cekcibo. Mase kecik dulu awok mandi ayo telage , walopun awok dekat dengan Sunge Perak. Tapi sekali sehari mesti tojun sunge juge. Cume pase dah ade telage awok gune le.Kale tak kufur nikmat lakkan. Uii best mandi ayo telaga ni nyaman je ghasenye. Itu le ayo mandi, itu le ayo minum, itu le ayo basoh. Tapi punye le jonih ayo tu, ade dekat 8 kaki dalam tapi nampok kat dasonye. Punye le jonih kan. Mase kat telage tu bile pegi je mesti jumpe cekcibo. Ngenangkan tu , baghu peghasan lame beno awok tak nengok cekcibo dah. Mane pegi tobangnye entah. Cekcibo pun tak tahan dengan ape yang manusia buat kat bumi ni yak. Kite entah macam mane boleh tahankan?. Bukan seko due tapi banyok lak tu.
Oghang buku kate pepatung tapi awok nengok tak de ghope patung pun. Awok suke name cekcibo tu. Sebab kat tempat awok kale sebut patung agak lucah sikit bunyinye, tak caye tanye le oghang lame kampong awok.

Wednesday, August 12, 2009

Rengut


Setiap pagi kat skul awok bebudak mesti check suhu badan. Pagi ni ghame beno (puluh dengonye) pelajar di arah ke klinik pase era H1N1 mule le kelam kelibut ghakyat Mesia. Dek pase ghame bebeno mule ghame takut, nasib baik lak cikgu Mahani ade bawok mask 2 kotak. dah abih di bagi kat cek egu dan para pelajar. Awok dah ade kat kete, stand by aje, mane le tau temasuk area H1N1.

Bile keadaan begini teghase sangat le betape amannye era dedulu tak ade kesah gini. Kale ade pun tak ade sampe seme dah kene pake topeng. Kesian dighi kite sekaghang ni era moden le konon(klik), moden apoh ke jadah nye.

Mase naip ni awok dengo lago Kitaro: Caravansary (tu orang luo tapi Asia oke le juge) dan Seruling Mohram (ni oghang Mesia) memang damai dan mengasyikkan mendengo rengut lagu tu. Kalo tido sambe dengo lagu tu diiringi dengan zikio. Kan baguih, cakap aje le, tapi biase le lagu tu mengasyikkan kedang lale dek buatnye juge kan (tu awok le).

Rengut lagu tu le yang mengharmonikan dunia ini. Rengut nasyid, rengut rock, rengut pop, rengut hip hop. Tapi cite rengut ni, awok ade tebace satu kajian bunyi. Dua pokok yang same jenis same segalenye le diletakan di 2 bilik yang same segalenye juge (same cahayenye, same luahsnye, same bajenye, same ayonye). Bezanye bilik A dipasang lagu macam Caravansary ato Mohram(klik), manakala bilik B di pasang lagu bebunyi kuat macam rock, metal dan sewaktu denganye. lagu itu dipasang selama 3 bulan. Hasilnye, bilik A pokoknye subur dan cantik, manakale poko di bilik B bantut, bantut yeop. Jadi selalu le mendengo lelagu yang lembut bunyinye.


Contoh: Rengut suare Ustaz Zamri (Mari Mengaji) bile melaungkan azan cukup mengasyikkan, bile die balik Boye teman sughoh die aje azan.

Tuesday, August 11, 2009

Ngelenyo

Kan lawa gini........

Dedulu mase sekolah dulu era awe 70an huruf e ade bezanye. e yang pertame ade tandan bulan sabit kat ataaih nye. Manakale yg lagi satu macam la ni le. Bile nulih loghat Perak Perak ni teghase beno perlu kaedah lame tu. Pase nanyok beno huruf e nye. Dan ade yang di bace e tanda dan e biase. Kot mengkome ade cadangan sile le kabo kat awok.

Teghingat mase dedulu, ye le mase kekecik dulu. Mase kecik ade yang main gonjak-gonjak. Awok pase lain ghupenye (bukan handsome tak...) tekene le gonjak dengan awek-awek kat sekolah ghendah dulu. Yang awok selalu kene dengan Sata ato Dijah. Tapi kume dedulu mane ade ghase ngelenyo
tu. Tu cume gonjak je. Dedulu mane ade terdedah sangat macam sekaghang ni. Tapi awok heran sekaghang dah melampo beno terdedahnye. Sampe deme pun ghase ngelenyo nak dedahkan dighi deme. Maaf le ni maksudnye oghang pompuan. kale oghang lelaki dedah oghang tak beghape heghan (double standard ye). Yang lagi aku heghan yang pake terdedah sane sini yang pake melekat baju kat badan dengan singkatnye, Pake lak seluo ketat, terbeliok mate nengoknye.(mate awok le mate oghang entah le). Yang pake ghope tu yang lawa lak tu. Dah lawa pun nak tunjuk juge. Ghasenye kalo deme pake sopan pun oghang minat juge. Dah tu kale pake elok-elok sejuk mate memandang kan. Dah lawa pun ngelenyo jugak, ihs, ihs, heghan awok. Kalo yang lawa nak bepake keketat aku heghan. Ni lagi aku manyok heghan pase dah le tak beghape nok lawa nak pake ghupe tu lagi le pelik aku. Tu yang kume pangge ngelenyo tu, gate sesangat gamoknye. Kalo oghang kampong aku pulak kalo gate tu tak cakap gate je ade sikit tambahan: gate b..... kang kalo sebut kang segan beno ghasenye.


Contoh: Sally (name ase Salina) sanggup iku jantan tu ke ghomah, tu pase die di pangge Sal Ngelenyo.

Monday, August 10, 2009

Alhamdulillah


Dah ngalohkan progammer(Klik) aje aku ghase. Aku balun try and error. Last-last jadi jugak 3 kolum dah okey doh. Sape na kmeghosakkan die punye lay-out meh le teman ghele meghosakkannye sebab Allah dah bagi izin gheti sesikit.
Syukran,syukran, memoge lepas ni bolg teman dapat memuaskan hati kengkawan. Tapi kot ghase nak mengomen meh le teman sudi teghime.


Ijok toyak doh.

Gate tangan


Padan muke kau, gata sesangat tangan nak kan 3 kolum ha dah simpang peghanang.

Insyallah saye akan betuikan nanti. Toyak weh.

Sunday, August 9, 2009

Seghebeh


Ade beberapa orang rakan blog bahkan saya rasa rakyat Perak pun tak tahu loghat Perak yang saya tulis. Untuk makna hanya tajuk sahaja, tapi bila menaip terpaksa lah memasukkan loghat Perak di dalam konteknye yang sesuai kan. Untuk perkataan itu akan saya updatekan nanti. Bolehkan. Maaf mukaddimah tidak di dalam loghat Perak.
Okey kite mulakan kembali loghat Perak kite. Ade dikalangan kite memang melawa seumo hidup tamboh pulok bekas askar dan polis ye tak. Dah ade oghang melawa tentu ade lawannye oghang melawa iaitu lah oghang yang seghebeh. Dalam bahase yang kite faham ialah selekeh, tak kemas, simpang peghanang.
Kalo sang bini ade sang laki yang seghebeh, baguh tau. Nape? . Kalo sang laki lain macam je dah melawa , tu sang bini kene le hati-hati. Pase selame ni seghebeh tapi la ni melawa, itu amaghan jelas buat sang bini kan. Tu pulak yang bagus nye, tang tak baguhnye pulak jenuh le sang bini mengemas ghomah. Okey tang mane bini endak. Hidup tak dapat semue yang kite maukan. Mesti ade lompong di mane-mane. Dapat tang ni baguh , yang lain mesti kurang.
Tapi oghang lelaki di benokan kawin lebih sebab oghang peghempuan mempunyai sikap yang berbeza yang dapat melengkapkan peghasaan lelaki itu teman ponah tebace kat hadis Nabi kite le. Takkan nak maghoh Nabi kot.

Kang tamboh lagi ade he sikit teman ni, nak jadi pengadil takero.

Saturday, August 8, 2009

Nyoghong-nyentap.



Nyoghong tu kale tulih nyorong kemas sikit. Tapi ikut bunyi loghat Perak tak tepat. Biasenye huruf r mesti ganti dengan gh.Banyak beno contoh, macam Perak tu patut tulih Peghak tapi tu teman tulih huruf beso P tu menunjukkan itu name khas kan gitu. Kuliah bahase Mesia lak ghasenye.
Teman tak ghajin nak buat seserius oghang. Ade yang mencadangkan teman tulih kamus loghat Perak. Loghat Perak ni banyak tapi sebab Kuala Kangsar Bandar Dirajanye dan sejarah Perak mule kat sini make boleh lah di terime Loghat Perak ialah loghat Kuale, boleh kan. Sedangkan kalo balun loghat Parit pulak lain pulok bunyinye, belah Selatan Perak lain pulok, belah utaghe lain pulok. Belum kale kome dengo belah Grik, Selama dan Pengkalan Hulu lain pulak sikit rengutnye. Pulo Pangko pun lain juge iramanye.
Jenoh mikio kan ape ke bendanye nyoghong-nyentap ni yak. Ni peranga ( ni dah loghat Parit lak ni) kale oghang Kuale sebut perange. Oghang tak tetap hati tu oghang Perak pangge nyoghong- nyentap. Haghi ni kate endak esok kate tak endak. Kale dapat boye-fren macam tu naye le gile-fren tu, soh gile budok tu. Dapat kekawan ke , bini ke, laki ke, boss ke, anok ke yang perange nyoghong-nyentap ni susoh kite di buatnye.
Jap jap, tengah teghingat satu koje mase kecik aku dengan adik aku Mie. Ponah tak mengkome tengok gergaji beso dan panjang ade le moh 3 depa panjang dan lebonye moh 2 jengke. Bile nak caghi kayu api jumpa yang tumbang tu mule mengergaji, nyoghong-nyentap, nyoghong-nyentap sampe le putuh pokok tu kume gegaji. sape ade simpan lagi gergaji tu yak, ghindu aku nak meghase balik. patutnye sukaneka kat kampong ade kan acaghe menggergaji tu , kite namekan acaghe tu Acara Nyoghong-Nyentap.

Contoh: Mak Enon selalu gaduh dengan Pa keghane Pa selalu nyoghong-nyentap bile di ajak
pegi nyale ikan kat Batu Putat.

Friday, August 7, 2009

Cike

Ponah ke makan sambe tempoyak, best woi, kalo bini lalu tak sedo awak.
Tu belum sambe tempoyak masak campo udang.

Ghopenye susah nak mule mengayat ni. Tu pase aku tak ghame awek mase dedulu, dah tak pande mengayat. Memole bukak blog ghase laju je. Macam kat Highway laju dan lanco je. La ni dah mule slow, tapi semangat bekobo-kobo nak mencapai target saghi satu posting. Memosting loghat perak sambil santai berkesah kisah lelama.
Ade kawan awak dulu kini dan kedepan entah le Allah punye koje ye tak. kawan awak tu oi mak cike beno die, genggam tak tirihs. Kale gate nak bejalan dgn die lepah tu nak memakan, jangan haghap die belanje. Tang bagus sikap tu, ha tu die ghomah die oi mak dasat beso, kene respect tu. Ate doh genggam tak tirihs. Awok ghase awok tak ponah dapat die belanje, sampe le ni. tu le punye le cike die. Awok mase tak ade duit cike le, kalo ade duit pulak tak beghape sedo dighi.
Kale kawan awok tebaca posting awok ni jangan le maghoh, awok nak ngabo sebab dek cike die tu le, walo pon koje jawatan kecik tapi semue ade, kete ade, ghomah beso, bini dah makin beso. Die pun ngalohkan awak besonye dah. Kale awok pake baju XL die XXL le.
Tapi ade kawan awok cek egu die ni lansung tak cike, sesikit sedekoh, nyemedang sedekoh. Kale makan dgn die siap le kena bayo. Tapi teman tengok rezeki die melempah-lempah. syukur. Semoge ghame begitu, boleh le numpang semeter (tak main le sekaki. kene kaki cekam kan naye). Ponah gebang dgn die , die amat yakin bile kite sedekoh Allah akan balahs bergande-gande. Tang ni tak nok le sebut name kan kot jerongo nye awok nanti.

Contoh: Walau Wan Jaetah banyok doyan nye tapi keghane die cike, sebiji pun susoh nak
dapat, pase die nak buat tempoyak.

Thursday, August 6, 2009

Jebek

Federer mase rehat main tenis mamam pisang. Koman ke makan pisang.
Tapi ngenangkan Masjid hari Jumaat, bagi le anggur pulak, jemu aku pisang je.

Tadi teman begebang dgn kekawan, baguih juge ideanye. Iaitu menyampaikan mesej melalui puisi dalam laman blog. Datang le teringin nak berpantun tapi saje suke langgo tertib, teman nak balun pantun 3 keghat.

Pegi ke Boye naik kobo
Tengoh jalan jumpe Wan Lebo
Mengah laghi kejo dek Dolah Gebo.

Ni kale orang kampong teman bace teman pasti deme ngonyen sampe nyongen pun ade agaknye. Pase name tu familiar kat kg. teman. Maaf le kalo name tu mengganggu anak cucunye. Tapi kalo tak disebut gitu, haram orang kg. tak tau punye. Macam Dolah ade tiga, pertama tadi tu le, kedua Dolah Wan Kayah dan yang ketige Pak Dolah. Semuenye dah arwah, Al Fatihah.
Sebut name Wan Kayah ni, ni jiran kat kampong dulu ni. Tanah terluas kat kg tu , tanah Wan ni le. Ngenangkan Wan ni aku teringat mase kecik die rajin rebus pisang sampe jebek, lepas tu pisang tu colek ngan sambe nyor campo gule sikit, garam sikit. Kalo anok dara lalu tak toleh ( tapi jeling juge, ate come beno, tapi sekali aje tau due kali haram). Ghogi bebudak sekaghang, payoh nak rase makan pisang macam tu dah. Awok ngenang pun, telan ayo liyo awok di buatnye. Nak mintak bini buat le, oghang ade bini ye tak. Yang tak kawin tu ha, ape lagi kawin, jangan tak kawin.
Ghasenye belum lagi tau ape maksud jebek kan. Pisang antara masak tak masak direbus lelame jebek le die. Maksud benda itu terlampau lembut sampe dah nak leghe. Kekadang ade oghang fokus tang roman muke iaitu dah nak nangis , tapi belum nangis lagi, jebek juge tu.

Contoh:
Pak Mat Diah suke cicoh pisang rebus yang dah jebek dengan madu.

Tale

Jangan le tale orang macam ni kesian die, tak beghak lak nanti

Cinderella ke, ijak, abis tu sleeping beauty, pun ijak. Tu mahe loghat Perak ni, rame tekanje pase bila nulih tu kekadang orang ingat bahase orang putih, rupa-rupanye loghat Perak.Rasenye semue orang ponoh kene tale dalam hidupnye. Tak tau le teman kot anok manje, kot jentik pun ijak dek mok bapaknye. Kene tale dengan kekawan, cek egu, mok bapak kan.

Kat kampong teman, ate kat kampong sape lagi. Mase dulu ade le Man, tapi ade 3 orang. Sorang nemenye Man Dolah, sorang lagi Man Mamud (ikut name bapak deme kat hujungnye) manakale yang sorang lagi Man Balong. bab ni sampe sekarang pun aku tak tau ape ke pase di uboh balong kat ujung name Man yang ketige. Aku tengok kat ataih kepalenye ijak le aku nampok ape-ape balong pun. bahkan rambutnye smart kerinting halus.

Tapi deme semua dah pi meranto dah, tak duduk kat kampong. Man Dolah dah jadi tokeh kat Pulau Pangkor, Man Mamud dah dapat Felda Felda Chemomoi, Pahang. manakal Man Balong dah jadi orang kuat Mergastua.(Jabatan Perlindungan Hidupan Liar) khasnye jaga bab Gajah. Man Mamud dan Man Dolah tu masih kekal awet muda tu pase Man Mamud dah kawin dengan anok dare. Man Dolah ijak le lagi kot dalam hati teringin juge kot.. Awok pun teringin juge tapi takut kokak dek bini awok nanti ihs jgn bagi tau kat bini aku yak.

Ate ape kene mengena dengan tajuk ni. Deme tu sepakat, tapi dalam sepakat tu pun selalu juge betale-tale. Dek kerane sepakat sapoh pun tak berani tale deme. Kalo dah ke pekan, deme le betige. Tapi aku rapat dengan deme semua. mane ijaknye geng main guli, gasing galah panjang dan yang sewaktu dengannye.

Jadi kalo kena pukul, kena sekeh, kena ketuk tu maknenye kene tale le tu tapi ni lebih kepade buli dan lepas geram je.Contohnye:

Man Dolah tale kepale Man Mamud sampe benjui.

Bloggers Cikgu-cikgu Kuala Kangsar: BELAJAR BACA CEPAT

Cikgo Ok

Wednesday, August 5, 2009

Tahukah anda apa yang akan berlaku pada 29/9/2009

Gambar tak kene mngena dengan breaking new , itu gambo anak nai moto kat
padang SMK Clifforf sempena Karnival Rakan Muda

Kan cantik tarikh tu, tu ramalan awak aje kome nak pecaye ke, tak nok pecaye ke, tepulang le kan. Awak meramalkan bahawe dengan kuase yang ade pade tangan awak sebagai pemegang cap mohor kampong awak le (jgn le pecaya) bahawe se nye DUN Perak akan dibubarkan (klik) pada tarikh itu.
Ate cube kome pikio tak lame lagi belanjawan kerajaan negeri nak dibentangkan. Abih sape nak bentang, speaker yang mane ye dak? Awok sampe sekarang keliru sape speaker kite, rakyat marhaen biase gitu le kan. Itu dari sudut pikio.
Daghi sudut sumber lak. Tadi kawan dah ajak ke kedai khas hanye nak bincang tu je. Habis kale dah ajok ke kede, hanye nak bincang tu aje, tak serius ke bunyinye. Lepas tu deme yang belanje aku, syukur Alhamdulillah.
Bagi mengesahkan ini baik kome ghajin betanye pade yang kome rase lagi boleh pecaye. Kat aku jangan le, aku rakyat marhaen biase je.

Klik : Tadi awak terbace macam ramalan awak tu nak beno tu weh.

Megholoh

Letih beno , oit cat bangun qiamullail.....ahaks.

Saye terbace di majallah Tamaddun keluaran Perdana (pertame, ade ke lagi majallah tu entah). Satu kajian tentang megholoh, saye tertarik kerane bercanggah beno dengan ape yang awak faham selame ni. Bukan le saloh cikgu mengajo tapi saya ghase tu satu agenda barat untuk menghancurkan satu kekuatan atau senjata orang-orang Islam.

Mengikut artikel tu (maaf le bab name penyelidik tu lupe le aku, tapi orang barat) bahawe megholoh yang cukup hanyalah 3 jam. Cammane! canggoh beno dengan ape yang kite di ajo oleh cek egu kan. Awak tambah lagi sejam jadi 4 jam. Setengah jam sebelum megholoh memenong sambe tabik cicak kat syiling. Setengah jam selepas bangun dari megholoh, golek gelantang, golek gelantang melawan setan, baru terangkat selimut tu, dah setengah jam baru boleh bangun kan gitu.

Kan mase sekolah dulu kite di ajo bahawe megholoh yang cukup ialah 8 jam bebudak sekolah rendah dan bile dah makin beso sampe peringkat tua toben ni cukup 6 jam. Bila dah di ajo gitu nak megholoh 3 jam, ihs kan senang ye dak. Jadi dalam minda dah di ajo gitu, bile nak bangun megholoh tu punye le susoh. Bahkan dalam bahase pun kite menggunakan perkataan bangun pagi, tetapi tidak pulak kite menggunekan perkataan bangun subuh. Sedangkan bangun pagi pun dah telepahs waktu subuh.

Saya kata ini agenda barat kerana, kan Nabi sughoh kite bangun sepertiga malam yang akhir. iaitu antara koi 3 hingga waktu subuh untuk mengerjakan Qiamullail (klik sini). Bahkan ada pimpinan negara dulu pun memperlekehkan Qiamullail, sampe tahap gitu sekali. Jadi terdapat 2 ajaran barat iaitu bangun pagi (dah lepas subuh) dan megholoh 6 - 8 jam supaya tidak dapat melakukan Qiamullail. Sedangkan Qiamullail adalah sumber kekuatan untuk umat Islam.

Saya teringat satu buku yang saya baca tentang Panglima Perang Islam yang tersohor iaitu Salehuddin Al Ayubi dalam peperangan Salib menentang Kristian yang menyerang daerah Islam. Waktu malamnya (sepertiga malam yang akhir) Salehuddin Al Ayubi akan melawat khemah tenterenye. Pada pagi besoknye beliau hanye membawa pasokan yang berqiamullail saje. Pasokan yang megholoh, seorang pun tak di bawanye pergi ke medan perang hari tu. Ikut logik akal kite ni, bawok le yang dah berehat cukup megholohnye kan. Tapi Salehuddin Al Ayubi hanye membawa yang berqiamullail iaitu yang mengoloh 3 - 4 jam saje.

Amacam kali ni tak payoh le aku bagi contoh dah banyok aku bagi contoh dalam konteknye kan. Bagi yang tak faham faham lagi maksud megholoh ialah tidur.



Tuesday, August 4, 2009

Koman

Tak telior ke?

Macam askar bagi arahan je ye dak. Command! Tentang menukarkan bahase orang putih kepade Melayu tu, orang Kuale memang hande. Misalnye centre dimelayukan jadi senta, colour jadi kala dan banyok le lagi. Balun le selagi oghang faham udah. Tapi command tu bukan dimelayukan jadi koman.
Koman tu maksudnye macam lekeh le atau tak standard. Barang buatan sekaghang ni banyaknye koman dan kurang kualiti berbanding dulu. Contoh la minyak cap kapak dulu kale kene mate nyengit kuat sampe takleh buke mate. Kale ubat gigi colgate rasa yang dulu kuat sejuknye sesue dengan nama pangkenye cool. Tapi sekaghang ni ghasenye dah tak macam dulu. Tapi, ade tapi pulak. Kale mengkome nak rase colgate yang macam dedulu cari colgate buatan Siam (thailand), rasanye tetap macam dedulu. Ni aku balun orang Kuale sekali, dulu kale makan laksa kat kuale, puss semangat sedapppp. Tapi sekarang ni, port utama laksa kat kuale sunge tu pun dah makin tak power macam dedulu. itu belum rase rojaknye, cendoi nye, maaf le taukeh tempat tu aku ghase dah tak sesedap dedulu. Aku bagi kritikan membina nak bagi power balik macam dedulu. Amacam Yup Yong, boleh tak.

Meh contoh:
Sukan sepaktakraw kat Mesia sekarang ni makin koman le, thailand pun dah tak boleh makan ni nak tambah senarai Indonesia korea . Esok entah Kanada pun boleh balun Mesia kalo PSM masih mimpi lagi, bagi le pengurusan baru pulak, ko orang dah kurang idea, maaf le ya, yo angat sikit.

Gotak


Rasenye kite semua nyemedang lalu kat gotak, kekadang tu tak perasan pun lita dah melalui gotak. Tapi moh kita lalu gotak yang beso biasanye kite semua peghasan. Tambah le lalu kat gotak yang cantik.

Ari tu ade tengok gambo gotak Sayong kat Kuale . Deme tangkap gambo mase malam. uihs cantik bebeno, siap dengan lampu sekali. Maghi le datang Kuale memalam, nengok gotak Sayong lawa weh. Jambatan adalah name lain bagi gotak. Tapi kale kecil kume panggi titi juge.


Contoh:

Gotak kat Kuala namenye Gotak Sayong walaupun takada tanah orang sayong yang kena, semua tanah orang Kg Kandang Hilir. Nama gotak tu sebenonye Jambatan Sultan Abdul Jalil.

Pasho kekadang kume pangge sembe.

Padang pasho tu biasenye kat tengah sunge di kelilingi oleh ayo sunge perak.


Ialah mase kecikkan rame beno yang ngingatkannye ye tak.
Bab pasho ni tak lepahs dari ingatan saye. Dah puahs main ataih daghat same ade galah panjang, police sentri, konda kondi, gasing pangkah, gasing paku, bola, guli combat dll. Dah jenuh main ataih daghat pegi tojun sungai pulak gi main bola kat sunge. Sunge mane lagi, sunge Perakle. Yang seronoknye tu main bola ataih pasho.Makin senja sunge makin pasang ,jadi padang bolanye makin kecik.Penyudahnye dah abih ruang padang kume tojun sunge le mandi.

Mandi sambe menyelam sampe ke sembe( pasho le tu). Dah kecut semua sampe memerah mate baru le berenti mandi, biasa terentak Maghrib le kume bante kan. Dah senja baru balik keghomah.Bab ni mak teman tak le marah tapi moh tau dek bapak awak naye juge, tapi ijak le di bante nye awak, tapi ghiso juge dengan jelingannye.

Rase dah tau maksud pasho atau sembe kan iaitu, pasir...

Moh nengok contoh:
Mate Oni masok dek pasho, kerana Puji tesepak pasho bukan bola.

Monday, August 3, 2009

Cerita baik punya dari Surau Kampong:SurauKampung@yahoogroups.com

.
Fwd: kalo tuhan tu baik,kenapa buat neraka?
Posted by: "Mr Kelakar" klk_grp@yahoo.com klk_grp
Sat Aug 1, 2009 6:11 pm (PDT)
Baik utk dikongsi bersama, pada mulanya terkejut saya dgn tajuk di atas ............ .tq--- In respeks_group@ yahoogroups. com, alhisham mohd wrote:.fullpost{display: inline;}Inikisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetekpengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yangmelaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasatempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaandan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premisberkenaan menutup aurat.Aku tak pasti berapa jumlah denda yangdikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya merekaakan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapatimasih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalamsetiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan parapegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikannasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidakmampu memberi kesan yang mendalam.Dalamsatu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seoranggadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di PasarayaBillion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Makadia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawaiPBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insafdan dapat mematuhi peraturan..peratura n ni bukan semata-mata peraturanmajlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah.Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalasdengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya,takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah.Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalamneraka..."Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buatneraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan MahaPenyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengarnasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakaitudung..Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalaudibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel,ustaz tu pun jawab:"Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadiustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi,atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerentimasuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadipelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka takada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:"perkaramacam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadiorang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semuaorang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuhdalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yangterima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kitanak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz."Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.Ustaz tersenyum dan menyoal lagi:"Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"Gadis tu terdiam.Ustaz mengakhiri kata-katanya:"Adik,saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu MahaPenyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untukmenghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri danjuga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diujikat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, makabukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanyadipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapatbersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kitajugak. Assalamu'alaikum. "End of my story. :-)

Nyentul

Teliyo teman nengok buah ni weh, Cikgu Shamlan kate nale ni

Bila mengkome ponah dengo ni, jarang kot. Istimewanye huruf di awal perkataan dalam loghat Perak ialah huruf s akan digantikan dengan ny. Tu yang perkataan sentul jadi nyentul. Banyak le perkataan lain. Meh kite ngelih jap.

Sembul - nyembul, Sengat - nyengat, Sorak - nyorak, samun - nyamun, sirap - nyirap sesak - nyesak, salam - nyalam, suruh - nyuruh


Contoh:

Biji buah gajus menyentul diluar buahnye kan.

Sunday, August 2, 2009

Tojun

Antara gambo ataih ngan yang bawoh, mane yang paling bebas gaya tojun nye?
Add Image
Ni le baru gambo tojun, itu bukan kene dera iaitu di buang ke sungai
Silap upload le, ini bukan gambo tojun, bio le hensem jugak PokCik ni kan.


Lagu Perak kat gadget bawah tu santai aku mendengonye. Jadi kale dengo lagu tu tapi tak tau maknenye susah le nak rasa santai tu kan. Jadi teman rasa meh le kite tengok satu satu kate dalam lagu tu. Mase kecik awak dengan kekawan rajin le main tojun-tojun ni tu le bile dengo lagu tu teringat mase kecik dulu. Zaman kecil adalah zaman terindah dalam hidup kita semua sepatutnye. Awak kate sepatutnye pase bile nengok bebudak kene dera ihs ghanas beno le manusia ni. Ngalahkan binatang pulak bile mendera anak-anak kecik ni. Ce pegi dera Yahudi laknatullah tu kan ade faedahnye sikit ,ini bebudak dibalunnya.
Kalo dah mula belabun asyik tegelincio aje, kalah labun kulup mat sakah kalo dapat bergebang kat Dango mahamat. Eh mengkome tak ponah ke main tojun-tojun mase kecik, seronok ape, ihs kalo le boleh jadi kecik balik mau aku main tojun lagi. Tojun tu maksudnye terjun..... Mase kecik dulu kume selalu panjat pokok tepi sunge yang tinggi,lepas tu tojun ke sunge, tapi tojun yo mase ayo pasang jangan masa ayo cetek. Kome bayangkan le. Yang dalam TV tu baru tojun dari jeti je. Kume siap panjat pokok ara lagi.

Contoh: (rase dah faham tapi bagi le juge contoh)
Duan Mota suka tojun sambil memusing badan nye dari pokok ara ke dalam Sungai Perak.

Saturday, August 1, 2009

Rogol


Eps... jangan salah faham aku bukan cerita bab lucah kat sini, nak cerite lucah gi ke lain, tapi elok le tak pegi ye tak. Ni ha aku lawan takraw tadi saje bab meramekan aje , pase aku tak le hande main takraw ni. Tapi menarik cara kampong tu bergotong royong merayakan karnival Keluarga Kampong deme. Makan kume tak putus, makan tengahari ade je lauk yang banyok pilihannya.
Bole le di jadikan kampong contoh untuk berkarnival tapi belanja tak perlu tinggi, tapi moh dah ade penyumbang okey le tu kan. Sentiasa ada makanan tu sebab orang kampong akan hantar kudapan ikut masa lapang mereka dan kemampuan mereka. Begitu juga makan tengahari, buat lauk kot ape yang ade tapi memang banyak yang ade, banyak pilihan dan sedap pulak tu. Aku rasa deme masak ni ikhlas kan. Sebab sedapppp. Orang tetua kata kalo ikhlas ape yang dimasak tu sedap kan orang tua. Ni petua untuk sang isteri, ingat tu.
Kita balik ke bab rogol tadi. sebenonye ini bahase standard bagi permainan sepaktakraw kat tempat awak le. Iaitu pemain yang menghantar bola terus ke musuh tanpa memberi kepada kawan. Ade juge orang panggil soron. Tempat ko orang pulak ape bahase standardnye bagi soron tu.

Contoh:
Amirul merogol bola yang ditanduk olek killer itu terus ke belakang niatnye, tapi sayang bola itu out.